Rapporten viser at Norwegian fløy 3,3 millioner passasjerer i september. Det er en nedgang på fire prosent fra samme periode året før.

Likevel sier Norwegian-toppsjef Geir Karlsen i en pressemelding at de er fornøyde med tallene. Et uttalt mål for flyselskapet har vært å prioritere lønnsomhet over vekst, noe tallene fra september fortsetter å vise.

– Vi er godt fornøyd med at enhetsinntektene har økt for sjette måned på rad. Nå som Norwegian går fra vekst til lønnsomhet, er det også positivt at etterspørselen er god og stabil. Driftsmessig fortsetter selskapet å levere bedre og bedre resultater, og vi er på god vei til å nå målet om en kostnadsreduksjon på to milliarder kroner i 2019, sier den fungerende konsernsjefen og finansdirektøren i Norwegian.

Av september-tallene kommer det også frem at Norwegian gjennomførte 99,3 prosent av de planlagte flyvningene i september, med en punktlighet på 79,8 prosent. Kabinfaktoren på 90 prosent i august holder seg på omtrent samme nivå i september. Kabinfaktor viser til hvor fulle flyene er ved avgang.

I pressemeldingen peker selskapet på at innleiing av fly har påvirket punktligheten negativt i september.

– Utsiktene fremover er lovende, og for den kommende vintersesongen har vi justert ruteporteføljen og kapasiteten for å sikre at vi er godt posisjonert for å møte etterspørselen, sier Karlsen.

Øker fra fjoråret

I luftfartsbransjen opererer man med to viktige inntektsmål, «yield» og «rask». Tallene fra september viser at lønnsomheten øker, sammenlignet med samme måned i fjor.

Inntekten per passasjer per kilometer (yield) steg fire prosent i september til 0,39 kroner, målt mot samme måned i fjor.

Inntekt per sete per kilometer (rask) steg seks prosent forrige måned, til 0,35 kroner, sammenlignet med september 2018.

Fikk ja fra lånegivere til ny avtale

Tidligere i september fikk Norwegian godkjent utsettelse av forfall på lån til 3,4 milliarder kroner.

Dette ga selskapet arbeidsro og tid til å bedre lønnsomhet og langsiktig finansiering, samtidig som dagens aksjonærer beholdt eierandelen i selskapet.

«Vi er fornøyd med obligasjonseiernes beslutning om å fornye låneavtalene og det vil gi oss økt finansielt styringsrom fremover. Vi mener dette illustrerer tro på vår strategi og støtte til viktige tiltak Norwegian treffer for å returnere til lønnsomhet. Selskapets drift fortsetter å bedre seg, og vi er i rute med planen om å kutte to milliarder kroner i kostnader i 2019.», skrev Karlsen i en melding i september.

Rammet av flyforbud

For Norwegian og en rekke andre flyselskaper var det en kjempeutfordring å ikke få lov til å bruke sine splitter nye Boeing 737 Max-fly i den viktige sommersesongen. Flytypen fikk flyforbud i mars etter to alvorlige flyulykker der 346 mennesker mistet livet. Til tross for flere forsøk på å utbedre flyet, mangler fortsatt Boeing nødvendige tillatelser til å la flyselskapene ta det i bruk.

I september sa Karlsen at selskapet regner mer at flyene vil bli stående på bakken til over nyttår, og trolig til februar.

I august kunngjorde Norwegian at selskapet legger ned de transatlantiske rutene som var spesialtilpasset 737 Max-flyene.

Norwegian har brukt flere milliarder kroner på innleie av reservefly på grunn av flyforbudet og problemer med motorene på Dreamliner-flyene, men selskapet håper å få dekket kostnadene fra Boeing og Rolls-Royce.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.