Norwegian er lenge vært hardt presset av krympende egenkapital og svak lønnsomhet. Det ble ikke bedre da flåten av splitter nye Boeing 737 Max ble satt på bakken av internasjonale luftfartsmyndigheter i mars i år. Omtrent samtidig skjøt eierne inn tre milliarder kroner for å fylle på med egenkapital.

Nå ser ting for alvor ut til å løse seg for Norwegian.

Selskapet har kuttet kostnader i ekspressfart og ligger meget godt an til å lykkes med kostnadsprogrammet #Focus2019, der målet var å redusere kostnadene med minst to milliarder kroner i 2019. Nå sikter Norwegian enda høyere og har satt seg mål om at kostnadskuttene skal ligge på 2,3 milliarder kroner i 2019.

Det betyr at Geir Karlsen & Co vil spare ytterligere 300 millioner kroner.

Men det stopper ikke der.

Fire milliarder til

I presentasjonsmaterialet til tredjekvartalstallene fremkommer det at Norwegian ønsker å forbedre såkalt «ebitdar»-resultat (driftsresultat før leasing, avskrivninger og skatt, red.anm.) med fire milliarder kroner årlig innen utgangen av 2021.

Norwegian understreker at dette kommer på toppen av kostnadsprogrammet på 2,3 milliarder kroner.

Det nye lønnsomhetsprogrammet har fått navnet «Next» og er summert opp i tre punkter:

  1. Gjøre dristige tiltak på rutenettverket.
  2. Ha en «best in class» inntjening per tilgjengelige sete (RASK).
  3. Fortsette å forbedre enhetskostnadene (CASK).

Det var Norwegians styreleder Niels Smedegaard som torsdag la frem den nye spareplanen på fire milliarder kroner.

– Det har skjedd flere positive ting i det siste, men ett kvartal er ikke nok. Vi skal vise gjennom et helt år at vi kan levere, så det er mye hardt arbeid som står foran oss, sier Smedegaard til DN.

Om kuttene som kommer neste år, er han veldig tilbakeholden:

– Dere må ha litt tålmodighet med oss. Vi vil komme tilbake i februar neste år med en konkretisering av hva kuttene skal inneholde, sa Smedegaard fra podiet.

« … det kommer mer»

Frem til nå har Norwegian tatt en rekke grep for å bedre lønnsomheten, frigjøre kapital og bedre likviditeten:

  • Kostnadskuttprogrammet #Focus2019.
  • Restrukturere leveringer av fly for å redusere kapitalutgifter med 22 milliarder kroner i 2019 og 2020.
  • Salg av aksjer i Bank Norwegian for 2,2 milliarder kroner.
  • Utsatt forfall på obligasjonslån.
  • Inngått intensjonsavtale om kommersielt samarbeid med Jetblue.
  • Salg av fly.
  • Torsdag meldte Norwegian om at det etablerer et fellesforetak med den kinesiske storbanken China Construction Bank.

Norwegian oppsummerer grepene de har tatt på følgende måte i presentasjonen:

«Tiltakene våre fungerer … og det kommer mer».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.