Flyselskapet Norwegian ber om forlengelse av to obligasjonslån med to år, ifølge en melding mandag.

«Selskapet vil i bytte tilby de usikrede obligasjonseierne en sikkerhetspakke som består av pant over alle aksjer i Norwegian Air Norway as, et selskap som vil eie de attraktive avgang- og landingstidene på London Gatwick Airport», skriver selskapet.

– Et ledd i en større plan

Norwegian skriver at selskapets Gatwick-portefølje for tiden består av avgangs- og landingstider som har en uavhengig verdivurdering fra en velrenommert tredjepart som overgår den nåværende nominelle verdien av de to obligasjonslånene på 380 millioner dollar. tilsvarende drøyt 3,4 milliarder kroner.

– Vi tilbyr obligasjonseierne å gå fra en helt usikret posisjon til en sikret obligasjon der vi tilbyr en sikkerhet som overstiger verdien av lånet. Vi mener vi tilbyr dem en mye bedre posisjon enn de får i dag. Vi sikrer nå likviditeten slik at vi kommer oss trygt igjennom den neste vinteren, sier Norwegians fungerende konsernsjef Geir Karlsen.

I midten av august solgte flyselskapet alle sine aksjer i Bank Norwegian-eier Norwegian Finans Holding for å frigjøre kapital. Nå ber Norwegian også om å få forlenget obligasjonslån.

–Dette er et ledd i en større plan der vi skal sørge for at vi kommer inn i en posisjon hvor vi genererer lønnsomhet. Vi må bare i det korte bildet sikre at vi har tilstrekkelig likviditet i den perioden, sier Karlsen.

Han forklarer at selskapet har jobbet ganske konkret med planen siden juli.

– Hva synes Bjørn Kjos om planen?

– Dette er noe som først og fremst blir tatt opp med styret, men Bjørn Kjos er som rådgiver også fullt orientert, og enig at vi skal gjøre det på denne måten, sier Karlsen.

Etter 17 år som konsernsjef trakk Norwegian-grunnlegger Bjørn Kjos seg i juli. Han har nå en sentral rolle som rådgiver for styret og styrets leder.

Karlsen: Kommet et godt stykke lenger med joint venture

Under presentasjonen av andrekvartalstallene i juli sa Geir Karlsen at en «joint venture»-avtale om salg av et stort antall fly kunne være bare uker unna. Siden har det vært stille rundt en mulig avtale.

– Den er absolutt fortsatt i prosess. Vi har guidet på den mange ganger og vi skulle gjerne sett at den hadde vært konkludert nå. Vi har ikke noe mindre tro på den nå enn vi hadde før. Forhåpentlig skjer den i løpet av kort tid, sier Karlsen nå.

– Er det sannsynlig at det skjer i løpet av året?

– Jeg tror vi skal være forsiktig med å antyde tidspunkt for den. Vi er kommet et godt stykke lenger enn sist gang vi kommunisert om den.

– Gjelder det innhold i avtalen?

– Vi er kommet lenger med innholdet i avtalen, ja.

På spørsmål om 737-Max-problemene har gjort det vanskeligere å få til en joint venture svarer Karlsen tvert imot.

– Det er fordi den i hovedsak består av Airbus-fly, sier han.

Forventer kompensasjon

Det norske lavprisselskapet skriver at driften har fortsatt å forbedre seg siden rapporten for andre kvartal ble lagt frem i midten av juli. Selskapet skal være på vei mot å nå målet om et driftsresultat før skatt, avskrivninger og leasingkostnader (ebitdar) på 6–7 milliarder kroner i 2019.

Karlsen sier det vil være en dobling fra 2018.

Til tross for vesentlig forbedring på driften er arbeidskapitalen blitt tynget av problemene med Rolls-Royce-motorene og Max-flyene, understreker Norwegian. Motortrøbbel og parkerte Max-fly har påvirket arbeidskapitalen negativt med 1,5 milliarder kroner, skriver selskapet.

– Vi har bestemt oss for å dekke opp for mangelen ved å leie inn fly. Vi har betalt 1,5 milliarder kroner i wetlease gjennom sommeren og det er fordi vi har ønsket å unngå å kansellere en mengde flyvninger. De ekstrakostnadene vi har hatt forventer vi å få kompensert fra både Boeing og Rolls-Royce, sier Karlsen.

Venter på penger fra kredittkortselskapene

I tillegg har betingelsene fra kredittkortselskapene strammet seg til, ifølge Norwegian.

Selskapet viser til at kundene hadde kjøpt billetter for, men ikke reist for, ni milliarder kroner i andre kvartal. Sammenlignet med andre kvartal 2018 er arbeidskapitalen blitt negativt påvirket med fire milliarder kroner på grunn av penger som ikke er mottatt fra kredittkortselskapene.

Geir Karlsen tror årsaken til at betingelsene har strammet seg til er blandet.

  • For det første mener han at flere kredittkortselskap har trukket seg litt tilbake fra flybransjen fordi man har sett at en del flyselskap har hatt det vanskelig.
  • Han mener omsetningen hos Norwegian har vokst såpass kraftig det siste året slik at kapasiteten hos dem som skal innløse kredittgjeld ikke har vært tilstrekkelig.
  • Karlsen tror samtidig at kredittkortselskapene har sett at flyselskapet har to obligasjoner som forfaller og at de gjerne skulle sett at Norwegian fant en løsning på det.

– Nå forventer vi at vi får en løsning på disse to obligasjonene og jeg tror det hjelper situasjonen mot innløserne, sier Karlsen.

16. september vil det avholdes et obligasjonseiermøte. Norwegian trenger to tredjedeler godkjennelse for å få gjennomført forslaget. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.