Norwegian legger frem resultatet for årets tredje kvartal torsdag morgen.

Omsetningen i kvartalet endte på 14,4 milliarder kroner. På forhånd var det ventet 14,4 milliarder kroner, basert på et snitt fra fire meglerhus som følger selskapet tett, skriver TDN Direkt.

I samme periode i fjor var omsetningen på 13,4 milliarder kroner.

  • Driftsresultat før leasing, avskrivninger og skatt (Ebitdar-resultat) endte på 4,41 milliarder kroner. Ventet var like under fire milliarder kroner. Det ble på 3,4 milliarder kroner i samme periode i fjor. Selskapet har sagt gjennom store deler av 2019 at målet er et Ebitdar-resultat på seks-syv milliarder kroner for hele inneværende år.
  • Resultat før skatt endte på 2,2 milliarder kroner i kvartalet, mens analytikerne ventet 1,9 milliarder kroner. I samme periode i fjor var det på 1,6 milliarder kroner.

Tidlig torsdag morgen kom Norwegian med en annen gladmelding. Selskapet har opprettet et fellesforetak, et såkalt «joint venture», med China Construction Bank, verdens nest største bank. Totalt 27 Airbus-fly skal i første omgang selges inn i det felleseide selskapet, som vil gi besparelser på 1,5 milliarder dollar (13,7 milliarder kroner).

Norwegian-aksjen rykker kraftig til umiddelbart etter børsåpning torsdag formiddag. Etter få minutters handel er aksjen opp 19 prosent, som er høyeste aksjekurs siden juli.

– Kvartalstallene viser at vi leverer på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Vi leverer et rekordresultat med rekordhøye inntekter og reduserte enhetskostnader, til tross for at vi har blitt rammet av driftsproblemer utenfor vår kontroll, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen en pressemelding.

– Starten på et langvarig strategisk samarbeid

Norwegian har snakket utad om et flyeie-samarbeid siden forsommeren 2018.

– Endelig kan vi gå ut og si at har konkludert, sier Karlsen på pressekonferansen torsdag.

– Det er en relasjon vi har utviklet over ett års tid. Vi har samarbeidet om to finansielle transaksjoner tidligere, og nå får vi et langt større samarbeid, sier han.

Samarbeidet vil i første gang omfatte 27 kort- og mellomdistansefly av typen Airbus A320neo, og det første leveres fra fabrikken tidlig i 2020.

– CCB vil finansiere 100 prosent av flyene, inklusive byggefinansiering (pre-delivery payment, red. anm.). Når Norwegian tar imot fly, vil vi snu oss raskt rundt og legge flyene inn i vårt joint venture. Så vil vi finne nye kunder for flyene. Vi kan senere også leie fly tilbake til Norwegian, selv om det ikke er plan A, sier Karlsen.

– Dette er starten på et langvarig strategisk samarbeid med CCB, sier han.

Flyr mot underskudd i 2019

Det er veldig store variasjoner i Norwegians resultat fra sesong til sesong, og det avgjørende til slutt er hvordan årsresultatet ender samlet sett. Før kvartalstall torsdag, har analytikerne i snitt regnet seg frem til et samlet underskudd før skatt på 1,7 milliarder kroner i 2019.

Er utviklingen i annet halvår bedre enn ventet, blir underskuddet mindre. Er utviklingen svak, blir underskuddet større.

Uansett blir det svært tungt for selskapet å nærme seg et overskudd i år.

Senker forventningene for inneværende år

I kvartalsrapporten melder Norwegian at det nå tar ned guidingen for driftsresultat før leasing, avskrivninger og skatt til 6,1-6,5 milliarder kroner, fra tidligere guidet 6-7 milliarder kroner.

Det er det flere årsaker til:

  • Norwegian venter ikke å ta levering av noen 737 Max i år. Dette er flytypen som er parkert verden over etter to fatale ulykker med flyet. Norwegian venter at flyene vil komme tilbake i 2020, men ser at parkeringen av flyene vil påvirke resultat før skatt negativt med én milliard kroner i år, mot tidligere antatt 700 millioner kroner dersom flyene skulle være tilbake i oktober.
  • Enhetskostnadene ventes å gå marginalt opp på grunn av høyere drivstoffpriser.

Kutter med ti prosent

Videre kommer det frem at Norwegian venter å kutte såkalt ASK (Available Seat Kilometers) med ti prosent. Dette betyr antall kilometer Norwegian flyr med et gitt antall seter. Dette kuttet kan gjøres gjennom å kutte ruter eller avganger.

Senest i mars i år skjøt eierne inn tre milliarder kroner i frisk egenkapital, og det ga sårt trengte penger i kassen. Samtidig sliter selskapet med at flåten av splitter nye, tungt lånefinansierte Boeing 737 Max er satt på bakken med flynekt. I sommer ble det store ekstrautgifter til leie av reservefly og mannskap fordi flere langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner sto på bakken.

Egenkapitalen var 2,9 milliarder kroner ved utgangen av juni i år. Kritisk for selskapet blir det om nivået faller mot 1,5 milliarder kroner, som er et minstekrav nevnt i flere av selskapets låneavtaler.

Venter på salg av flere fly

Det har vært en nyhetsrik høst rundt selskapet, og sist ute var beskjeden om at selskapet selger fem Boeing 737-fly og får en positiv likviditetseffekt på 470 millioner kroner.

I midten av september fikk selskapet utsatt forfall på to obligasjonslån med inntil to år.

Av andre nyheter i løpet av oktober, nevnes:

  • 4. oktober kom ferske trafikktall for september. De siste tre månedene har det vært en positiv trend i trafikktallene med noe høyere inntektsnivå på billettene, mens antall passasjerer har falt mellom to og fire prosent fra samme periode i fjor – i tråd med strategien om dreining fra vekst til lønsomhet.
  • 11. oktober kunne DN melde at Norwegian har mistet den største kundeavtalen i Norge med Forsvaret til erkerivalen SAS. Avtalen har fire års verdighet fra februar 2020.
  • Samme dag varslet selskapet at kapasiteten økes på flere USA-ruter grunnet positiv etterspørsel.
  • 16. oktober skrev DN at Norwegian kan rammes av straffetoll på Boeing-fly som leveres i 2020 som reaksjon på at USA innførte slik toll på fly fra europeiske Airbus tidligere i høst.
  • 17. oktober ble det annonsert et nytt samarbeid med USAs sjette største flyselskap, Jetblue, med hovedknutepunkt på JFK-flyplassen i New York.
  • Dagen etter, 18. oktober, meldte Norwegian altså om salg av fem Boeing 737-fly. Aksjen har vært lavt priset i påvente av nyheter om et mulig flyeie-samarbeid for mange flere fly.

Tallene presenteres torsdag klokken 08.30.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.