Behandlingen av Norwegians konkursbeskyttelse og redningsplan har pågått i en norsk domstol de siste to ukene, etter at en irsk dommer sa ja til planen rett før påske. I den irske prosessen stemte også kreditorene for en løsning.
Fredag utløp fristen for kreditorene til å avgi stemmer i den norske prosessen, det vil si å enten si ja til planene eller å protestere mot forslaget.
Nå er utfallet av avstemmingen klar via den oppnevnte rekonstruktøren, advokat Håvard Wiker i Ro Sommernes Advokatfirma. Det endte med et klart flertall for å godta planen, og dommer Leif Villars-Dahl i Oslo byfogdembete har godkjent Norwegians rekonstruksjon, opplyser selskapet i en børsmelding.
I en pressemelding skriver selskapet at det nå forbereder prosessen med å hente inn ny kapital.
Domstolen konkluderte etter at kreditorene godkjente den norske rekonstruksjonsplanen i en avstemmingsperiode som ble avsluttet fredag 9. april.
– Vi er svært glade for denne viktige avgjørelsen. Når vi har passert de to største juridiske milepælene kan vi se frem til å fortsette arbeidet med å hente inn ny egenkapital, sier Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian.
– Jeg er stolt over å lede et selskap som kjennetegnes av en helt enestående stå-på-vilje. Og jeg er samtidig svært takknemlig for at vi har fått avgjørende støtte for å kunne fortsette virksomheten vår, sier Schram.
Kjennelsene i både Irland og Norge blir rettskraftige når den planlagte egenkapitalen er innhentet. Kapitalinnhentingen er forventet gjennomført i løpet av mai måned.
Klar for å hente friske penger
Etter at Wiker hadde fått i havn en avstemning, var det uklart hvor lang tid det ville gå for å få en endelig dom.
– Dommeren har formelt tre uker til å avgjøre saken, og så har jeg anmodet om at skjer raskere enn det, sa Wiker til DN i forrige uke.
Nå har dommeren sagt endelig ja, og med hans signatur er planen godkjent og alle kreditorene får et begrenset oppgjør.
Deretter kan Norwegian gå i gang med planene om å hente inn 4,5 milliarder kroner i frisk egenkapital, og av dette har staten sagt ja til å bidra med 1,5 milliarder kroner gjennom såkalt hybridkapital. Selskapet har også meldt at enkeltinvestorer har tegnet seg for et betydelig milliardbeløp, og én investor skal ha tegnet seg for rundt én milliard kroner alene.
Selv om pengejakten kan starte, må Norwegian vente i noen uker før det kan binde investorene til et konkret beløp. Det er fordi den norske prosessen har en ankefrist på én måned.
– Så må Norwegian vente med gjennomføringen til ankefristen er ute, sa Wiker sist uke.
Kutter 40 milliarder i gjeld
Det er en betydelig restrukturering Norwegian gjennomfører:
- Norwegian kutter samlet gjeld fra 67 milliarder kroner i fjor høst til rundt 20 milliarder kroner med den nye planen.
- Flyfinansiering vil utgjøre i underkant av halvparten av gjelden i den nye planen.
- Alle langdistanseflyene av typen Boeing 787 Dreamliner går ut av flåten. Det gjør også alle nye fly av typen Boeing 737 Max.
Samlet reduseres flåten fra 140 fly før korona til 50 fly på vei ut av pandemien.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.