Den overraskende børsmeldingen fra Norwegian tirsdag ettermiddag har ikke rukket å sive ut i markedet før børsen stengte for dagen. Selskapets hovedaksjonær har imidlertid rukket å bestemme seg for hvordan de forholder seg til planene.

Norwegians gründer Bjørn Kjos (73), hans familie og hans nære forretningspartner Bjørn H. Kise (69) er samlet største eier i Norwegian gjennom deres felles selskap HBK Holding as.

I en tekstmelding til DN skriver Kise:

«Vi støtter denne emisjonen. Det er et fornuftig tiltak for å gi Norwegian ytterligere muskler i selskapets omstillingsprosess. Vi kommer til å delta i emisjonen, men har ennå ikke konkludert på omfanget,» skriver han.

HBK Holding er i dag største eier med 13,1 prosent av Norwegian.

Tredje emisjon på under to år

Det er i så fall tredje gang på under to år at Kjos og Kise må gå inn med friske penger i Norwegian. Våren 2018 gikk eierne inn med nær 1,5 milliarder kroner i frisk kapital i en annen hastig emisjon, og HBK Holding tok en andel tilsvarende eierandelen i selskapet på cirka 25 prosent den gang. Den gang gikk HBK Holding inn med cirka 350 millioner kroner.

I mars i år ble det gjennomført en tegningsrettemisjon på tre milliarder kroner, og den gang var også HBK Holding med, men reduserte da eierandelen til 17 prosent. HBK Holding finansierte deler av aksjekjøpet ved å selge tegningsretter.

Senere har eierandelen falt til 13,1 prosent, ifølge siste kvartalsrapport fra selskapet.

HBK har mye gjeld

HBK Holding er finansiert med høy andel gjeld, og ved inngangen til 2018 var bankgjelden på 688 millioner kroner.

Kjos og Kise har også kjøpt en del aksjer gjennom et annet felleseid selskap, Sneisungen, og Bjørn Kjos har senere overtatt hele selskapet. Her ligger det Norwegian-aksjer verdt cirka 30 millioner kroner. En annen viktig eierandel er aksjer i Bank Norwegian – via selskapet Nye Sneisungen – som Kjos eier halvparten av. Sparebank 1 Markets skrev høsten 2018 at bankaksjene antagelig er brukt som sikkerhet for å kjøpe flyaksjer.

Nå skal selskapet altså igjen be eierne om inntil 1,2 milliarder kroner. Til sammen har flyselskapets eiere i så fall gått inn med 5,7 milliarder kroner i perioden, om emisjonen blir fulltegnet onsdag morgen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.