Frykten for koronavirus råder fortsatt for flyaksjene. Det merkes særlig for Norwegian, som i løpet av tirsdag formiddag falt mer enn ti prosent. På det meste var aksjen ned rundt 14 prosent, og noterte rundt 27 kroner, det laveste nivået siden 2009. Det endte med en nedgang på 13,5 prosent til 26,50 kroner.

Kursen ved børsåpning var 31 kroner.

Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen vil ikke kommentere kursutviklingen, men sier om effektene av koronaviruset:

– Når det gjelder koronaviruset, så ser vi foreløpig ingen endring i etterspørselen.

Har mistet 235 millioner

Norwegians aksjeverdi har falt nær 1,6 milliarder kroner de to siste børsdagene.

Største eier i Norwegian er selskapet HBK Holding as, eid av Norwegian-gründer Bjørn Kjos og hans forretningspartner Bjørn H. Kise, og deres familier. HBK har gradvis solgt seg ned de siste månedene, og hadde ifølge siste oppdatering gjennom en børsmelding en eierandel i flyselskapet på i underkant av 12 prosent, pluss en annen post som er tidsbegrenset frem til mai i år.

Basert på dagens aksjekurs på i underkant av 27 kroner per aksje, har Kjos og Kise et papirtap på to dager på cirka 235 millioner kroner. Det er basert på 19,6 millioner aksjer, pluss fem millioner aksjer i en total return swap (trs).

Kise sa tidligere i februar at det er uklart om trs-avtalen vil bli forlenget etter mai:

– Vi beholder vår eksponering mot Norwegian de neste tre månedene, og har per i dag ingen formening om hva som skjer med vår eksponering mot Norwegian-aksjene etter det.

En trs betyr at man beholder eksponeringen mot aksjekursen, men bare i en bestemt periode. Tidligere i januar ble det klart at HBK Holding hadde inngått nettopp en slik avtale for fem millioner aksjer i Norwegian med Danske Bank.

Bjørn Kjos (til høyre) og Bjørn Kise inngikk tidligere i år en trs-avtale for fem millioner aksjer i Norwegian med Danske Bank.
Bjørn Kjos (til høyre) og Bjørn Kise inngikk tidligere i år en trs-avtale for fem millioner aksjer i Norwegian med Danske Bank. (Foto: Fartein Rudjord)

«Mer enn nok verdier»

I fjor ble det kjent at Kise og Kjos gjennom HBK Holding har lånefinansiert deler av aksjekjøpet i Norwegian, og denne gjelden var for ett år siden på rundt 700 millioner kroner. Det tilsvarte rundt 30 kroner per aksje i fjor sommer. Ved utgangen av 2018 hadde selskapet stilt flyaksjer med bokført verdi på 440 millioner kroner som pant.

Etter den tid kan gjelden ha endret seg, Norwegian har hentet inn frisk kapital i en ny emisjon og HBK Holding har dessuten solgt Norwegian-aksjer.

Kise skriver i en epost tirsdag at han ikke kan kommentere 2019-tallene for HBK Holding før de er klare.

– Men jeg kan forsikre om at vi er meget komfortable med soliditeten i HBK Holding. Vi har mer enn nok verdier, både i aksjer og i andre eiendeler. Likviditeten er også god. En vesentlig del av HBK Holdings gjeld er på ordinær måte knyttet til selskapets eiendommer og ikke til Norwegian-aksjen. Disse kunne for øvrig vært helt uten belåning om ønskelig. Det er ikke nødvendig med hverken salg av aksjer eller ytterligere sikkerheter for å stå ved de forpliktelsene vi har.

Alle flyaksjer faller

SAS – som legger frem kvartalstall onsdag morgen – falt snaut to prosent i Stockholm tirsdag ettermiddag. Britiske IAG, tyske Lufthansa og Air France-KLM falt også kraftig tirsdag formiddag, men hentet seg inn senere på dagen.

Fallet for Norwegian kommer etter at flyselskapet mandag endte dagen ned nesten 15 prosent. Søndag kom meglerhuset ABG Sundal Collier med en fersk analyse av aksjen, der kursmålet ble jekket ned fra 39 til 37 kroner.

Analytiker Petter Nystrøm pekte på faren for at eierne i flyselskapet enda en gang må inn med frisk kapital for å redde selskapets økonomi.

«Vår hovedbekymring er selskapets likviditetssituasjon, hvor selskapet hadde 3,1 milliarder kroner i kontanter ved utgangen av 2019, sammenlignet med vårt estimat på fem milliarder kroner,» skrev han i analysen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.