I en fersk oppdatering kutter den britiske storbanken kursmålet på Norwegian-aksjen til 20 kroner og fastholder sin salgsanbefaling. Onsdag handles aksjen til 54,20 kroner. Det betyr at HSBC ser en nedside på 63 prosent.

Mandag gikk Norwegians emisjon i boks og selskapet fikk 2,9 nye milliarder kroner i kassen. Men HSBC skriver at dette egentlig er lite med penger gitt deres anslag på at Norwegian vil ha 73 milliarder kroner i gjeld i år.

Venter endringer i ledelsen

HSBCs analytiker Andrew Lobbenberg følger luftfartssektoren tett. Det har ikke gått ham hus forbi at Bjørn Kjos og Bjørn Kise har måttet gi fra seg deler av eierskapet i Norwegian etter emisjonen. Det har heller ikke gått ham hus forbi at Kise skal gå av som styreleder i mai.

Kise har vært Bjørn Kjos sin trofaste forretningspartner i over 25 år.

«Med den betydelige endringen i eierskapsstrukturen venter vi ytterligere endringer i både styret og ledelsen», skriver Lobbenberg.

Tror ikke Norwegian leverer på kostnader

HSBC-analytikeren tror ikke Norwegian kommer til å levere på kostnadskuttene selskapet har lagt frem.

Han tror også kapasiteten til Norwegian vil falle med fem prosent i 2019 og videre fem prosent i 2020. Inntektene skal opp, men enhetskostnadene vil ikke falle slik Norwegian har sett for seg, tror Lobbenberg.

Inntekten per tilgjengelig setekilometer vil øke med tre prosentpoeng, men samtidig vil kostnaden per setekilometer øke med 4,5 prosentpoeng, ifølge Lobbenberg. Derfor trekkes estimatene ned.

Flykrisen kan være bra

Analytikeren ser nå kun to ting som kan endre hans syn på Norwegian.

  1. En tydelig forpliktelse fra Boeing om å kompensere for den mistenkte feilen på 737 Max-flyene, som Norwegian har 18 stykker av, hvorav to er utleid.
  2. Et betydelig salg av fly.

737 Max-flyene som over hele verden er satt på bakken etter den fatale flyulykken i Etiopia kan faktisk være godt nytt for Norwegian, tror Lobbenberg.

«Norwegian største utfordring ligger i flåten og ordreboken som er altfor stor for nettverksbehovet og en utfordring for den finansielle posisjonen. Tidligere forsøk på å selge flyene og posisjonering for levering har gått langsomt. Den nåværende parkeringen av fly og trolige forsinkelser av fremtidige 737 Max-leveringer burde redusere presset på betalinger i forkant av levering», skriver han.

Dessuten mener han at tilstrammingen av tilgjengelige fly plutselig gjør Norwegians eksisterende flåte av eldre 737 NG-fly og ordreboken av Airbus NEO mer attraktiv for kjøpere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Meretes utvalgte: Strålende hvit Bordeaux fra Montesquieus slott
02:20
Publisert: