Da IAG-sjef Willie Walsh talte på en middag i regi av The Aviation Club UK i Dublin søndag, sa han at han fortsatt er interessert i Norwegian.

Willie Walsh, toppsjef i International Airlines Group (IAG), er i likhet med sin kollega Bjørn Kjos i Norwegian, tidligere pilot.
Willie Walsh, toppsjef i International Airlines Group (IAG), er i likhet med sin kollega Bjørn Kjos i Norwegian, tidligere pilot. (Foto: Fartein Rudjord)

– Jeg liker Norwegian. Jeg liker merkevaren. Jeg liker det som Bjørn (Norwegian-sjef Bjørn Kjos, red.adm) har gjort, sa Walsh.

Men han understreket at Norwegians aksjepris har falt og at det har vært noen rykter om at en annen potensiell budgiver kan komme på banen.

– Jeg går ikke inn i en budkrig, sa Walsh, og la til at han tror Norwegians avgjørelse om satse på en flåte med Boeing 787 Dreamlinere var feil.

Det skriver Irish Independent.

Ryanair-sjefen satte fyr på aksjen

En antatt uttalelse fra Ryanair-sjefen satte fyr på Norwegian-aksjen fredag. I forbindelse med at Ryanairs konsernsjef Michael O'Leary holdt en presentasjon for investorer etter resultatvarselet fredag skal han ha fått spørsmål om interessen IAG har vist for Norwegian.

En av kommentarene fra O'Leary som skal ha nådd frem til et meglerbord i Oslo var «Om ikke IAG kjøper Norwegian, gjør vi det», skrev Finansavisen lørdag.

Både Ryanair-sjef Michael O'Leary og IAG-sjef Willie Walsh sa i fjor sommer at de ikke var interessert i å delta i en budkrig om Norwegian:

– Vi vil aldri by på Norwegian. Ikke i dag, ikke i morgen, ikke noen gang, sa O'Leary til DN i juni.

– Jeg synes Bjørn (Kjos) er en fantastisk fyr. Men selskapet har ikke tjent penger og vil ikke tjene penger slik det er drevet nå. En stor utfordring for dem er at de er usikret mot drivstoffprisene. Selskapet vil enten «go bust» eller bli tatt over av noen som del av konsolideringen i Europa drevet frem av IAG og Lufthansa, sa O'Leary.

Ifølge Norwegian-sjef Bjørn Kjos gjorde imidlertid Ryanair-sjefen tilnærmelser overfor Norwegian så sent som i 2017.

– Jeg kan bekrefte at Ryanair har vist interesse for Norwegian, og at jeg tok det videre til styret, sier Kjos til Reuters i mai 2018.

– Jeg tar ikke del i noen budkrig. Det har jeg gjort veldig klart, sa IAG-sjef Willie Walsh på samme pressekonferanse i Brussel.

– Dere har hørt meg si at jeg beundrer Bjørn og synes han har gjort en fantastisk jobb. Jeg beundrer hans ambisjon og mot. Selskapet er i en vanskelig finansiell situasjon, og vi har hatt diskusjoner om et potensielt bud som ikke førte noe sted. Vi har en liten eierandel på 4,6 prosent i Norwegian. Hvis Lufthansa ønsker å kjøpe Norwegian og er villig til å betale mer enn oss, er de velkommen til det. Jeg er ikke så sikker på at de vil, sa Walsh.

«Ikke en handel vi må gjøre»

– Det er en handel som kan være interessant for oss. Det er ikke en handel vi må gjøre, sa han videre.

Konsernsjef Michael O'Leary i Ryanair gir konsernsjef Carsten Spohr i Lufthansa en klem under luftfartskonferansen A4E i Brussel
Konsernsjef Michael O'Leary i Ryanair gir konsernsjef Carsten Spohr i Lufthansa en klem under luftfartskonferansen A4E i Brussel (Foto: Gunnar Lier)

Kjos bekreftet i juni i fjor at det også hadde vært kontakt med Lufthansa, samtidig som han presiserte at det er styret som håndterer dette.

– Jeg er ikke så veldig overrasket. Dette kommer som en følge av at IAG meldte interesse, og da er det flere som melder seg, sa Kjos til DN på tidspunktet.

Se Bjørn Kjos kommentere IAG-interessen i fjor. Saken fortsetter under bildet

– Det er hyggelig at noen kjøper aksjer
Bjørn Kjos kommenterer interessen fra IAG om å kjøpe Norwegian på vei inn til dagens generalforsamling i Norwegian.
01:12 Min
Publisert:

Flygruppen IAG, som eier Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling og Level, kjøpte seg opp til 4,6 prosent eierandel i Norwegian i fjor og sa at selskapet var interessert i by på selskapet.

Norwegian-aksjen handles nå rundt de laveste nivåene siden våren 2018 da kursen steg voldsomt på nyheten om at IAG var interessert i å kjøpe selskapet.

Aksjen steg da fra nivåer under 170 kroner til en topp på 310 kroner i slutten av april 2018. Siden har aksjen falt jevnt og trutt og sluttet fredag til under 172 kroner, etter å ha vært handlet så lavt som 161,50 kroner hittil i år.

Norwegian-aksjen steg fra start på Oslo Børs mandag. Ved børsslutt var den opp 3,52 prosent, og endte på 177,70 kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Denne banker livskiten ut av andre firedørsbiler
Den nye versjonen av Mercedes-AMG GT er den raskeste modellen fra merket. Likevel kan du ta med fire passasjerer og trekke tilhenger.
03:36 Min
Publisert: