Norwegian-aksjen stiger kraftig fra start fredag etter at den spanske avisen Okdiario meldte at den britiske flykjempen IAG planlegger å fremme et nytt bud på Norwegian. Ifølge avisen skal budet verdsette Norwegian til rundt 10,6 milliarder kroner, nær det dobbelte av markedsverdien ved børsslutt torsdag.

IAG avviser overfor DN at selskapet har nye planer om å fremme et bud.

Like fullt steg altså Norwegian-aksjen kraftig ved børsåpning og er klokken 10:30 opp drøyt 10 prosent.

I tillegg til Bjørn Kjos og hans familie er det en rekke kjente investorer som har god grunn til å smile. Beregningen er basert på kurs 45 kroner klokken 10.30 fredag formiddag:

  • Eiendomsinvestor Kim Erla og hans familie eier gjennom City Aksjeinvest as nær 3,2 millioner Norwegian-aksjer. Fredag morgen øker verdien av aksjene med 13,1 millioner kroner.
  • Investor Egil Stenshagen og hans familie eier gjennom Stenshagen Invest as drøyt 1,5 millioner aksjer i Norwegian. Fredag morgen øker verdien av aksjene med 6,2 millioner kroner.
  • Forvalter Jan Petter Sissener og kundene i fondet Sissener Canopus eier 1,5 millioner Norwegian-aksjer. Fredag morgen øker verdien av aksjene med 6,1 millioner kroner.
  • Investor Torstein Tvenge eier drøyt 1,2 millioner Norwegian aksjer, og disse aksjene blir fredag morgen fem millioner kroner mer verdt.

Tror på IAG-interesse

Forvalter Jan Petter Sissener vet ikke om dagens rykter er korrekte eller ikke.

– Jeg tror det er sannsynlig at IAG fortsatt er interessert i å kjøpe Norwegian. Det eneste som taler litt imot er at selskapet er i ferd med å kjøpe 100 Boeing 737 Max-fly, sier Sissener til DN.

British Airways-eier IAG overrasket alle i juni da selskapet bestilte 100 fly av den utskjelte flytypen 737 Max som for tiden har flyforbud etter to alvorlige ulykker der 346 mennesker mistet livet.

– Budet som ble luftet i fjor priset vel egenkapitalen i Norwegian til rundt 13 milliarder kroner, også ble det tilført tre milliarder i ny egenkapital i vinter. Så i teorien burde IAG vært villige til å betale 16 milliarder nå. Dersom de får selskapet for 10,5 milliarder tror jeg de blir veldig fornøyd, sier Sissener.

Etter å ha forhandlet om et mulig oppkjøp av Norwegian i over 9 måneder, ga IAG i januar opp, og solgte seg ut av Norwegian. Uten et bud på trappene måtte Bjørn Kjos i vinter innse at selskapet ikke hadde nok penger til å klare seg frem til sommeren, og det ble i mars derfor gjennomført aksjeemisjon for å hente inn tre milliarder kroner i frisk kapital.

Fornøyd med prisen

I forbindelse med beslutningen om å trekke seg fra oppkjøpsforsøket sa IAG-sjef Willie Walsh at han ikke lenger var interessert i å kjøpe Norwegian.

– Etter engelsk kodeks kan dermed ikke IAG gjøre et nytt forsøk på å kjøpe Norwegian de neste seks månedene. Denne fristen løper ut 24. juli. Dersom IAG planlegger å legge frem et nytt bud er det ikke unaturlig at de allerede her møter nå, sier Sissener.

– Men tror du at Norwegian-aksjonærene er villig til å selge selskapet nå til en pris som er langt lavere enn det som ble diskutert sist?

– Ja, jeg tror at dagens aksjonærer er villig til å selge til denne kursen. Legger IAG 70–80 kroner per aksje på bordet så tror jeg at de får den. Det blir en god løsning for alle, sier Sissener.

– Men selger du til den kursen?

– Ja, jeg er fornøyd med prisen. Det blir en hyggelig gevinst. Man blir aldri fattig av å ta gevinst, sier Sissener.

Vil sikre seg støtte

Dersom IAG velger å fremme et nytt bud på Norwegian tror Sissener at selskapet først vil prøve å sikre seg støtte fra minst 50 prosent av aksjonærene.

– De vil nok jobbe hardt for å sikre seg bred støtte blant aksjonærene og en anbefaling fra styret, slik at de slipper samme situasjon som sist, sier Sissener.

– Men etter emisjonen i vinter har jo aksjonærlisten blitt mer fragmentert, og det kan jo bli vanskelig å samle nok forhåndsaksepter, sier Sissener.

Tror du at IAG vil få konkurranse om å kjøpe Norwegian?

– Hvis de sikrer seg 50 prosent støtte blant aksjonærene, så slipper de nok det, sier den erfarne investoren.

IAG avviste fredag at det er aktuelt å fremme et nytt bud.

– Vi har sagt at vi ikke lenger er interessert i Norwegian flere ganger de siste månedene. Ingenting har endret seg, sier kommunikasjonssjef i IAG, Laura Goodes, til DN fredag morgen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.