Ifølge den spanske nettavisen Okdiario vil IAG komme med et bud på flyselskapet Norwegian i løpet av de neste to ukene. Avisen melder at budet som diskuteres vil verdsette Norwegian til nær 1,1 milliarder euro. Med dagens valutakurs tilsvarer dette rundt 10,6 milliarder kroner.

Norwegian-aksjen har de siste to dagene steget drøyt 15 prosent på Oslo Børs, og markedsverdien lå dermed på rundt 5,6 milliarder kroner ved børsslutt torsdag.

IAG, som blant annet eier British Airways, vurderte i fjor å kjøpe Norwegian, men kastet kortene i januar og solgte en større eierpost. I forbindelse med beslutningen om å trekke seg fra oppkjøpsforsøket sa IAG-sjef Willie Walsh at han ikke var interessert i å kjøpe Norwegian.

Ifølge britiske finansregler kan IAG da ikke gjøre et nytt forsøk de neste seks månedene. Denne karanteneperioden løper ut om kort tid.

I en epost til DN avviser IAG at selskapet planlegger å fremme et nytt bud på selskapet.

Vi har sagt at vi ikke lenger er interessert i Norwegian flere ganger de siste månedene. Ingenting har endret seg, sier kommunikasjonssjef i IAG, Laura Goodes, til DN fredag morgen.

Mindre motstand

Ifølge Okdiario skal det denne gangen ikke være noe motstand imot en budprosess i Norwegian-styret, og avisen påpeker at IAG ikke lenger trenger å kjempe mot avgått styreformann Bjørn Kise.

I midten av juni sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos til DN at han også ønsker å trekke seg tilbake, og at jakten på en ny sjef allerede har startet

– Jeg håper inderlig de finner noen nå, sa Kjos til DN.

Okdiario oppgir ingen åpen kilde i saken om det nye IAG-budet, men viser til sentrale kilder.

– Det vil være et overtagelsestilbud på 100 prosent av Norwegian, betinget av å skaffe minst 51 prosent av selskapet, sier en kilde til den spanske avisen.

IAG har et sterkt fotfeste i Spania ved å være majoritetseier i det spanske flyselskapet Iberia.

Mye lavere pris

Den amerikanske investeringsbanken JP Morgan er hyrt inn som rådgiver og forhandler ifølge Okdiario om et bud på mellom 70 og 85 kroner per aksje. Norwegian-kursen endte torsdag på 40,9 kroner.

Tidlig fredag morgen har ikke Norwegian besvart DNs spørsmål om ryktene.

– Vi har ingen kommentar rundt disse ryktene. Det er rett før andrekvartalsrapporteringen, så vi er i tillegg i en stille periode, så vi kan ikke kommentere noe som har med et potensielt oppkjøp eller IAG, sier senior kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss til TDN Direkt.

Da IAG forsøkte å kjøpe opp Norwegian våren 2018 skal det ha blitt diskutert et bud på rundt 350 kroner per aksje.

Den britiske flykjempen ble imidlertid møtt med en del motstand i forhandlingene knyttet til budet, og etter nær ett år uten enighet, trakk IAG seg i januar og solgte sine Norwegian-aksjer. Nyheten startet et bratt kursras for Norwegian og hittil i år har aksjen falt 59 prosent i verdi.

Under press

Uten et bud på trappene måtte Bjørn Kjos i vinter innse at selskapet ikke hadde nok penger til å klare seg frem til sommeren, og det ble i mars derfor gjennomført aksjeemisjon for å hente inn tre milliarder kroner i frisk kapital.

For å få inn pengene måtte Kjos gi betydelig rabatt og de nye aksjene ble solgt for 33 kroner per stykk.

Kort tid etter emisjonen kom nyheten om at luftfartsmyndighetene i USA og resten av verden krever at flytypen Boeing 737 Max-settes på bakken etter to alvorlige flyulykker der 346 mennesker mistet livet.

Flyforbudet skapte nye problemer for Norwegian som har 18 fly av samme type i sin flåte. I slutten av april anslo Norwegian at flyforbudet ville påføre selskapet ekstrakostnader på 500 millioner kroner frem til august.

Under emisjonen i vinter la Bjørn Kjos også om kursen på selskapets strategi. Veksten skulle kuttes, ulønnsomme ruter og baser skulle stenges, og alt fokus skulle nå være på lønnsomhet.

De siste månedene har trafikktallene vist at planen er i ferd med å fungere. Antall passasjerer har falt noe, men lønnsomheten er på vei opp. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.