Snakkisen i aksjemarkedet de siste ukene har vært Norwegian. Flyselskapets aksjekurs har doblet seg etter at det ble kjent at flygiganten IAG, som blant annet eier British Airways, har kjøpt 4,6 prosent av aksjene og vil vurdere å legge inn et bud.

Norwegian la i forrige uke frem svake tall for første kvartal, men selskapet offentliggjorde samtidig at det vurderer å kvitte seg med 140 fly i en kombinasjon av salg av eldre fly og spinne andre ut i et leasingselskap. Flyselskapet sa også at det var flere aktører som har henvendt seg etter at det ble kjent at IAG hadde banket på døren inn til cockpiten til Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Etter all denne nye informasjonen har analytikerne oppdatert regnearkene sine og vurdert sannsynligheten for at det faktisk kommer et bud på Norwegian som aksjonærene vil akseptere.

300 kroner

HSBC lar seg, i motsetning til en del andre meglerhus, ikke rive med i konkurransen om å ha det høyeste kursmålet. Meglerhuset ble ikke videre imponert av resultatet, og en x-faktor i vurderingen av Norwegian er strukturen på gjelden, både den på balansen og utenfor. Et oppkjøp i regi av IAG har industriell logikk, ifølge HSBC, men å ha en klar formening om hva som kan være en pris kjøper og selger kan bli enige om, er verre. HSBC opprettholder «hold»-anbefalingen og jekker opp kursmålet til 300 kroner, som er der kursen ligger mandag.

400 kroner

Pareto Securities oppjusterer kursmålet fra 300 kroner til 400 kroner. Meglerhuset mener det ikke er sannsynlig at Norwegian blir kjøpt opp til en kurs på 350 kroner, men skriver at et bud «burde inneholde en vesentlig premie for å reflektere potensialet for verdien og inntjeningen fremover».

«Ved å gjøre det vil flåten strømlinjeformes og balansen mindre belånt. Videre understreker dette også fleksibiliteten selskapet har med tanke på driftsinvesteringer og kapasitetsvekst de kommende årene,» skriver meglerhuset, ifølge TDN Finans, som også har hentet inn vurderinger fra andre Norwegian-analytikere.

Salgsanbefaling

SEB nedgraderer Norwegian fra «kjøp» til «hold» og opprettholder kursmålet på 300 kroner. IAG er den mest sannsynlige kjøperen, mener SEB.

«Selv om vi mener et bud på 400 kroner kan rettferdiggjøres, tillegger vi bare 50 prosent sjanse for dette, som allerede er reflektert i vårt sannsynlighetsvektede kursmål på 300 kroner,» skriver meglerhuset i en oppdatering, ifølge TDN Finans.

Carnegie beholder kjøpsanbefaling, oppjusterer kursmålet til 375 kroner og mener et bud på 350–400 kroner per aksje er sannsynlig på kort sikt.

DNB Markets opprettholder sin salgsanbefaling. Et vellykket bud fra IAG kan være langt unna, siden Norwegians aksjonærer har høye forventninger til prisen. Da må Norwegian vise bedring i driften for at kjøper og selger skal kunne enes om prisen.(Vilkår)

Dette er de vanligste spørsmålene om fastrente
Øistein Gamst Sandlie i Nordea gir deg de vanligste spørsmålene om fastrente, og svarene som hører til
00:52
Publisert: