Ryanair-sjef Michael O'Leary er ikke lysten på å gå inn i en budkrig om Norwegian.
– Vi vil aldri by på Norwegian. Ikke i dag, ikke i morgen, ikke noen gang, sier O'Leary til DN.
Han svarte under en pressekonferanse i Brussel onsdag.
– Jeg synes Bjørn (Kjos) er en fantastisk fyr. Men selskapet har ikke tjent penger og vil ikke tjene penger slik det er drevet nå. En stor utfordring for dem er at de er usikret mot drivstoffprisene. Selskapet vil enten «go bust» eller bli tatt over av noen som del av konsolideringen i Europa drevet frem av IAG og Lufthansa, sier O'Leary.
Norwegian kommenterer utspillet slik:
– O'Leary har over lang tid nå vært ute etter å sverte Norwegian, så dette føyer seg inn i rekken av usaklige utspill fra den kanten. Han er sur fordi en stor andel piloter har gått fra Ryanair til Norwegian, vi har valgt å samarbeide med Easyjet fremfor Ryanair og vi er sterke i flere av markedene O'Leary opererer i, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.
Irske Ryanair er Europas klart største lavprisflyselskap og har finansielle muskler til å kjøpe opp andre selskaper. Norwegians toppsjef Bjørn Kjos sa i mai at Ryanair har vist interesse for Norwegian i fjor, og at han tok henvendelsen videre til styret.
Norwegian er i spill etter at spansk-britiske International Airlines Group (IAG), som blant annet eier British Airways, meldte at det har kjøpt aksjer i Norwegian og vil by på selskapet. Norwegian-aksjen er opp rundt 60 prosent etter nyheten i april.
Lufthansa meldte mandag at det også kan vurdere å by på Norwegian.
IAG-sjefen vil ikke i budkrig
På første spørsmål til O'Leary om han vil ta del i en budkrig, bryter IAG-sjef Willie Walsh inn og svarer først:
– Jeg tar ikke del i noen budkrig. Det har jeg gjort veldig klart, sier Walsh.
– Dere har hørt meg si at jeg beundrer Bjørn og synes han har gjort en fantastisk jobb. Jeg beundrer hans ambisjon og mot. Selskapet er i en vanskelig finansiell situasjon, og vi har hatt diskusjoner om et potensielt bud som ikke førte noe sted. Vi har en liten eierandel på 4,6 prosent i Norwegian. Hvis Lufthansa ønsker å kjøpe Norwegian og er villig til å betale mer enn oss, er de velkommen til det. Jeg er ikke så sikker på at de vil, sier Walsh.
– Det er en handel som kan være interessant for oss. Det er ikke en handel vi må gjøre, sier Walsh.
Walsh og O'Leary opptrådte onsdag i Brussel på en felles pressekonferanse om en streikebølge blant flygeledere i EU.
Mister piloter til Kjos
Ryanair-sjefen har hatt flere utfall mot Norwegian det siste året.
– Norwegian vil forsvinne i løpet av fire til fem måneder. De løper tom for penger, og famler rundt hver eneste dag, sa O'Leary i starten av september i fjor.
Han fortsatte:
– Det er ingen hemmelighet blant flyselskapene at Monarch og Norwegian kanskje ikke overlever vinteren. De brenner cash, sa O’Leary.
Den gang listet han også opp syv grunner til hvorfor han mener Norwegian sliter og det handler blant annet om høy gjeld.
O'Leary fikk rett om det britiske flyselskapet Monarch, som la ned driften litt senere på høsten. Norwegian har klart seg godt alene, men endte med å hente inn 1,5 milliarder kroner fra eierne i en emisjon i mars. Emisjonen ble overtegnet.
En av grunnene til tirader fra O'Leary mot Norwegian er antakelig at Ryanair har slitt med pilotmangel. Kjos sa i Brussel denne uken at rundt 200 tidligere Ryanair-piloter har meldt overgang til Norwegian det siste året.(Vilkår)