Norwegian-aksjen tok av på Oslo Børs våren 2018 da det ble kjent at den britiske flygiganten IAG hadde kjøpt seg opp i selskapet og vurderte å legge inn et bud på hele Norwegian.

Flere konkrete bud skal ha vært på bordet, men i januar kom sjokkbeskjeden om at IAG legger oppkjøpsplanene på hyllen og heller selger seg ut av Norwegian. Norwegian-aksjen falt umiddelbart over 20 prosent, og fortsatte ned de kommende ukene da det ble klart at Norwegian ble nødt til å hente tre milliarder i frisk egenkapital for å unngå å komme i brudd med lånebetingelsene.

– Vi hadde holdt et øye med selskapet over tid, i utgangspunktet nysgjerrige på å se om de kunne få lavprisstrategien til å fungere på langdistanse fra kundenes perspektiv, skriver IAG-sjef Willie Walsh i sitt aksjonærbrev i årsrapporten som selskapet la frem tirsdag.

Han påpeker at de fleste aktørene i flyindustrien tvilte på at Norwegian kunne bruke den vanlige lavprisstrategien på langdistanse. Det vil si å selge en billett som kun gir deg en plass på flyet, og at alt annet fra bagasje til mat må betales utenom.

Bekymret for balansen

Willie Walsh ble imponert over det han så i Norwegian, men det var ett stort problem som lyste mot den erfarne flytoppen.

– Utfordringen er å få til en genuint lavkost-base gjennom hele driften fra fly og mannskap, til produkter og flyplasser. Så langt har ikke Norwegian vært i stand til å bevise dette, skriver Walsh.

Til tross for denne bekymringen valgte altså IAG å kjøpe seg opp i Norwegian i fjor, og innledet samtaler med Bjørn Kjos og resten av Norwegian-ledelsen om et mulig oppkjøp.

– Selv om vi gjorde noen fremskritt i forhandlingene, så valgte vi til slutt å ikke fremme et bud, skriver Walsh.

Nå ønsker IAG-sjefen å satse videre på selskapets eget lavprisselskap Level, og avslutter med et sleivspark mot Norwegian.

– Vi ønsker Norwegian lykke til. De har tydeligvis en utfordring i forsøket på å prøve å styrke balansen, og med å generere ytterligere kontanter, skriver Walsh.

Har solgt aksjene

I årsrapporten bekrefter IAG at hele eierposten i Norwegian nå er solgt.

IAG hadde i 2018 totale inntekter på 24,4 milliarder euro og et årsresultat på nær 2,9 milliarder euro.

Norwegian er i disse dager i ferd med å styrke balansen i selskapet ved å hente tre milliarder kroner i frisk egenkapital. Onsdag er siste dag for handel av Norwegians tegningsretter på Oslo Børs.

Skipsreder John Fredriksen har sammen med storbankene DNB og Danske Bank garantert for 2,4 milliarder kroner av emisjonen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Bjørn Kjos roser «redningsmannen» opp i skyene
00:43
Publisert: