Ved hovedkontoret på Fornebu jobber Norwegian-ledelsen med kniven på strupen for å redde selskapet.

Torsdag må kreditorene si ja til å gjøre om milliardgjeld til egenkapital, og førstkommende mandag får aksjonærene siste ord.

Lykkes dette, vil det meste av aksjonærenes verdier bli visket ut – men selskapet overlever.

Sier de nei, er Norwegian konkurs.

– Det er bare én plan nå, og det er denne, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.

Tirsdag var Norwegian-aksjen ned rundt åtte prosent like før stengetid.

Kreditorene er på glid

Mandag ble en omfattende redningsplan lagt frem, og en viktig del er at obligasjonseiere må gjøre om milliardgjeld til egenkapital. Tirsdag kom selskapet kreditorene i møte, og sa at en litt mindre del av gjelden skal gjøres om.

Schram gir et lite innblikk i intense og krevende forhandlinger med kreditorene. Han tegner et bilde med spesielt harde fronter – og etter hvert en vilje til å nærme seg en løsning. DN erfarer fra flere uavhengige kilder at obligasjonseiere er nær ved å si ja denne uken.

Både store og små aktører beskriver harde forhandlinger. En aktør tett på prosessen med de store långiverne sier det har vært mye «skrik og skrål» – men at selskapet har kommet dem i møte.

Det er forhandlinger, det er kjefting. Ja, hele spekteret
Jacob Schram, Norwegian-sjef

Schram er blitt mer positiv til en løsning med obligasjonseierne de siste dagene.

– Ja. Og så vet jeg at ingenting er klart før alle signaturene er på plass. Men mye ligger til rette for å klare dette, sier han.

Administrerende direktør Bjørn Slåtto i Eika Kapitalforvaltning har fulgt arbeidet som en mindre långiver i ett av lånene:

– Jeg tror det blir gjort justeringer helt til mållinjen, og at dette bidrar til at Norwegian kommer i mål, sier Slåtto.

En endelig avklaring skjer på et obligasjonseiermøte torsdag.

Jacob Schram sier det er «helt urealistisk» å få milliarderstatning fra fabrikken Boeing midt i koronakrisen. I stedet må eierne godta at verdiene viskes ut, og det skal hentes inn frisk egenkapital.
Jacob Schram sier det er «helt urealistisk» å få milliarderstatning fra fabrikken Boeing midt i koronakrisen. I stedet må eierne godta at verdiene viskes ut, og det skal hentes inn frisk egenkapital. (Foto: Mikaela Berg)

Steg 2: Leasingselskapene

Deretter har selskapet en tidsfrist søndag for å bli enige med leasingselskaper om at de konverterer deler av forpliktelsene for leie av fly til egenkapital.

Schram erkjenner at koronakrisen krever vilje til løsninger man aldri har sett tidligere.

– Vi må gjøre dette, slik at Norwegian har et liv etterpå. Vi hadde et gjeldsnivå som ikke var sunt, sier han.

Det er høy temperatur i samtaler med 24 ulike leasingselskaper.

– Det er god dialog, men det er tøft. Det er forhandlinger, det er kjefting. Ja, hele spekteret, sier han.

Av leasingforpliktelser på drøyt 33 milliarder kroner, har Norwegian satt et krav om at mer enn fem milliarder kroner gjøres om til aksjer. Nivået er bestemt i en dialog med aktørene.

– Ikke alle leasingselskapene skal eller vil være med videre?

– Jeg kan ikke uttale meg om det. Jeg snakker bare om helheten i dette, sier Schram.

Mandag avgjør aksjonærene

En gruppe småaksjonærer har samlet seg på sosiale medier, og sa denne uken at de vil stemme ned kriseplanen på en ekstraordinær generalforsamling mandag morgen, 4. mai.

Det er uvisst om småaksjonærene kan samle nok støtte til å velte planene alene.

De er negative til å få utenlandske kreditorer som dominerende eiere.

Schram tror uansett Norwegian overlever som eget selskap.

– Spesielt leasingselskaper vil i utgangspunktet ikke eie flyselskaper. På den annen side tror jeg det er nødvendig for å komme gjennom dette. Når de selger på et tidspunkt, tror jeg det kommer inn nye eiere som vil utvikle det vi har skapt. Det er ikke bare for noen andre å si at man skal ta over og gjøre noe helt annet.

– Tror du Norwegian som merkevare overlever?

– Ja.

– Du tror ikke det blir solgt videre til Ryanair eller andre, og blir slukt?

– Nei. Det er dette jeg lever og ånder for. Det Norwegian har fått til, er noe jeg og kundene liker, og det har folkelig appell, sier Schram.

Boeing-penger: «Urealistisk»

Flere aksjonærer har pekt på muligheten for å få betalt et milliardbeløp i erstatning fra flyfabrikken Boeing og motorprodusenten Rolls-Royce, grunnet tekniske problemer.

– Hva sier du til dem?

– At det er helt urealistisk i dag. Vi har vært i tett dialog med Boeing og forhandlet underveis. Vi har vært tett på en løsning tidligere, men det er et bevegelig mål. Så kom koronakrisen, og endret det hele, sier Schram.

Ett problem er at flytypen Boeing 737 Max er parkert på bakken på ubestemt tid, og i tillegg er fabrikken hardt rammet av at flyselskaper avbestiller fly.

Det sitter spesielt langt inne å få erstatning i form av kontanter.

Hadde vi satset på det kortet, ville jeg virkelig ha vært nervøs
Jacob Schram om milliarderstatning fra Boeing i dag

– Det er helt urealistisk å tro at man får likviditet ut nå. Timingen er feil. Det kan hende vi får en slik løsning lenger frem i tid, men ikke nå, sier Schram, og fortsetter:

– Hadde vi satset på det kortet, ville jeg virkelig ha vært nervøs.

Norwegian-ledelsen har forsøkt å stille krav, og få en rask løsning.

– I denne type forhandlinger er det slik hele tiden. Jeg kan ikke kommentere i detalj, men det er ingen tvil om at forhandlingsklimaet har vært tøft, sier Schram.

Har ingen plan B

– Er du bekymret for at småaksjonærer skal parkere selskapet?

– Jeg registrerer at noen er imot planen. Vi sitter på innsiden hver dag, og diskuterer med kreditorer, ulike myndigheter, regjeringen og øvrige politikere. Vi har et ganske godt bilde av hva som er realistisk å få til. Det er min plikt å sørge for at alle skjønner hva de stemmer over mandag. Det er ingen garanti for at planen går gjennom, men den er realistisk, sier Schram.

Sier aksjonærene ja, skal det hentes inn 400 millioner kroner i frisk egenkapital. Det meste av pengene skal stilles som garanti for statlige lånegarantier.

– Hvor lenge rekker pengene?

– Hvis vi får tilgang til krisepakken, og flyr som i dag med syv fly, så holder det ut 2020. Uten inntekter, er det selvsagt et tidsspørsmål før pengene er borte, sier Schram.

Han legger til:

– Hvis etterspørselen kommer før, kan det hende vi må be om kapital tidligere for å øke opp kostnadene og få inntektene tilbake.

Schram sier det ikke finnes en plan B ved at staten går inn som hovedeier.

– Det er fryktelig viktig at aksjonærene skjønner det, og at de ikke sitter på gjerdet og venter på en annen løsning. For det kommer ingen annen løsning.

– Har du fått signaler om at staten kan plukke opp selskapet, hvis det ikke går?

– Niks, sier Schram, og legger til:

– Hverken i møter, dialoger, e-poster vi har hatt – og gud vet hva vi ikke har gjort for å undersøke. Nei, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.