Det fryktede coronaviruset har sendt sjokkbølger inn i verdensøkonomien – og på kort tid påvirket renter, oljepriser og aksjekurser i negativ retning.

Flyselskapene er blant dem som rammes først på børsene – i form av kursfall og frykt for at etterspørselen etter flyreiser skal falle kraftig. Mandag var flyselskaper blant børstaperne i Europa, og tirsdag var det en mer forsiktig utvikling. Onsdag var aksjen igjen ned drøyt ett prosent.

Onsdag morgen var nytilsatt konsernsjef Jacob Schram (57) i Norwegian på vei fra Oslo lufthavn til luftfartskonferanse i Bodø.

Om betydningen av viruset for Norwegian, sier han:

– For det første har vi ikke flyvninger til Kina – men vi vet jo at det kan påvises smitte andre steder enn Kina. For det andre, så har vi et responsteam i organisasjonen som alltid trer inn i saker som dette. Det teamet er aktivert, og vi forbereder oss på ulike scenarioer på hva som kan skje, sier Schram.

Forbindelser til Kina

Coronaviruset har utspring i Hubei-provinsen i Kina – cirka 500 kilometer vest for storbyen Shanghai – og de aller fleste smittede er i Kina. Onsdag morgen var det meldt om 132 døde totalt og vel 5900 smittede i Kina. Det er flere enn de smittede under sars-epidemien i 2003.

– Når det bryter ut slike ting, er det ingen tvil om at det vil påvirke bransjen vår, sier Schram, og fortsetter:

– Jeg tror det likevel det er farlig å trekke en direkte parallell til hva som skjedde under sars-epidemien, i hvert fall akkurat nå. Den gang var bransjen fortsatt ganske mye påvirket av «9/11» (terroraksjoner i USA i 2001, red.anm.) noen år tidligere. Jeg tror bransjen i dag er langt sterkere.

Flybransjen i Europa er – så langt – i liten grad direkte rammet.

British Airways meldte onsdag at alle direkteflyvninger til og fra Kina er innstilt inntil videre, ifølge Reuters. SAS tilbyr foreløpig kunder å endre eller kansellere billetten.

Norwegian flyr ikke engang til Øst-Asia, men frykten er at viruset sprer seg raskt og skaper reisefrykt. Sars-epidemien i 2003 tok livet av 774 personer, og etterspørselen etter flyreiser i Asia falt på kort tid 45 prosent, ifølge Reuters. Også i andre verdensdeler falt trafikken.

Norwegian har indirekte økonomiske forbindelser til Kina.

  • Det har leid ut fly gjennom datterselskapet Arctic Aviation Assets til lavprisselskapet HK Express i Hongkong, og skal levere flere Airbus-fly til Hongkong fra og med i år.
  • Både flyene i Hongkong og andre kort- og mellomdistansefly fra fabrikken Airbus – med levering fra 2020 til 2023 – er i et nytt flyeiesamarbeid med den kinesiske banken CCBL som ble inngått på tampen av fjoråret.

– Har dere hatt kontakt med den kinesiske partneren om coronaviruset?

– Det har jeg ikke opplysninger om foreløpig, så det kan jeg ikke svare deg på, sier Schram.

Først: Billigere drivstoff

Norwegian-aksjen reagerte i tråd med resten av bransjen på coronaviruset ved inngangen til uken. Onsdag ettermiddag var kursen ned 1,5 prosent. Samlet er nedgangen drøyt 12 prosent på én uke.

De store flyselskapene i Europa falt mellom fire og 6,5 prosent på børs mandag.

På kort sikt er det positivt for flyselskapene at oljeprisen falt under 60 dollar fatet ved inngangen til uken.

– De europeiske flyselskapene som er mest skjermet for dette, kan til og med få en liten positiv effekt (av lavere oljepris, red.anm.) i en uke eller to, før virusutbruddet begynner å trekke også dem ned, sa analysesjef Jacob Pedersen i danske Sydbank denne uken.

Nektet å bli med flyet

Frykten for coronaviruset meldte seg for passasjerer som skulle fly fra Japan til den kinesiske storbyen Shanghai denne uken.

De nektet først å bli med flyet da de la merke til at en gruppe medpassasjerer kom fra Wuhan, der viruset stammer fra, ifølge britiske Daily Mail. Disse passasjerene skyflet ned febertabletter, og krangelen som fulgte gjorde at flyet ble forsinket i fem timer.

Til slutt grep kinesiske diplomater inn, og fikk Wuhan-passasjerene hjem til Kina.

Andre flyselskaper har innført tiltak som å fjerne varme måltider, tepper og magasiner fra kabinen på flyvninger til og fra Kina, melder Reuters.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.