Norwegians nye toppsjef Jacob Schram (57) brukte ikke tid på å snakke om året som har vært under selskapets resultatfremleggelse torsdag. De røde tallene ble overlatt til hans nestkommanderende, finansdirektør Geir Karlsen.

Schram snakket om strategien fremover – og hvordan lavprisselskapet skal få styr på økonomien.

De siste tre årene har Norwegian gått med milliardunderskudd som følge av voldsom vekst internasjonalt og tekniske problemer med helt nye flymodeller. I samme periode har aksjonærene gått inn med 5,5 milliarder kroner i frisk egenkapital – i tre omganger – for å holde selskapet i live.

Analytikerne er delte i synet på om Norwegian klarer overskudd i år. Faren for at eierne må skyte inn mer friske penger, er derimot blitt mindre, og fallet i oljeprisen er en viktig grunn.

Drahjelp fra oljeprisen

Norwegian gjør hva det kan for å fylle kassen med penger – blant annet salg av eldre fly og kutt av flyrutene som er minst lønnsomme. Før årets sommersesong er 70 direkteruter strøket fra kartet.

Schram skal snart treffe den amerikanske fabrikken Boeing, og forhandle om økonomisk kompensasjon for parkerte fly av typen Boeing 737 Max.

– Regner du med at en løsning er på bordet på det møtet?

– Det ville jo ha vært fantastisk hvis det var sånn. Jeg tror vi trenger noen måneder til, men jeg vet ikke hvor lenge, sier Schram.

En helt annen utvikling sparer Norwegian for store kostnader, nemlig fallende oljepris.

Fall i oljeprisen gir omtrent samme utvikling for drivstoffet til flyselskapene.

  • Bare i fjor utgjorde drivstoffet litt mer enn en tredjedel av kostnadene i Norwegian.
  • Hittil i år har oljeprisen falt 16 prosent, og det får stor betydning for kostnadsnivået i Norwegian.
  • Hadde Norwegian fått en slik besparelse i fjor, ville det alene ha ført til en besparelse på rundt to milliarder kroner.

På sidelinjen under torsdagens presentasjon sto Daniel Röska, analytiker i meglerhuset Bernstein i London, og med 15 års erfaring fra luftfart og finans.

– Det er ingen overhengende fare for at aksjonærene må gå inn med mer egenkapital i løpet av 2020. Det enkle svaret er at dagens oljeprisnivåer hjelper selskapet betydelig, sier han.

Andre kostnader stiger

Oljeprisen har falt de siste ukene som følge av koronavirus og svakere vekst i verdensøkonomien, og ligger på rundt 55 dollar fatet.

Skulle det snu, kan en rekyl ramme Norwegian. Denne gang har selskapet likevel vært mer heldig med å kjøpe drivstoff på forhånd til fast pris – såkalt sikring.

– Selskapet har låst en betydelig del av årets forbruk på dagens prisnivåer, sier Röska.

Tross pågående kostnadskutt, økte kostnadsnivået (kostnad per sete per kilometer, cask) til 0,44 kroner i fjor, mot 0,43 kroner året før.

For inneværende år tror selskapet det blir 0,44-0,45 kroner, eller 0,33-0,34 kroner eksklusive drivstoff – altså høyere kostnadsnivå enn i fjor.

Finansdirektør Geir Karlsen sier kostnadene ideelt sett burde ha falt like mye som Norwegian kuttet i flyvningene i fjor – minus 19 prosent.

– Det har ikke vi klart, sier han.

Karlsen mener endringene blir synlige utover året.

– Det er store faste kostnader som må fordeles på færre seter. Fremover skal vi få ned kostnadsnivået.

«Cash is king»

Først venter altså sluttfase i forhandlinger med Boeing.

To fatale ulykker med kort- og mellomdistanseflyet Boeing 737 Max gjorde at flytypen ble parkert av luftfartsmyndighetene i mars i fjor, og det har rammet Norwegian hardt. Fortsatt er det uklart når flytypen får ta av igjen, og siste anslag fra Boeing er «i midten av 2020».

Eksperter har sagt at aktører med lite penger foretrekker kontanter, mens Boeing kan ha mest å gi i form av rabatter på nye fly eller vedlikehold.

– Vil Norwegian ønske å få noe i form av kontanter?

– Vi er veldig «happy» med å få inn cash, det er sikkert. Det er en del av forhandlingene – hvor mye skal være det ene, eller det andre, sier Jacob Schram.

Fly på bakken

Problemer med motorene på langdistanseflyet Boeing Dreamliner gjør at ti av 37 fly står på bakken – også i år.

Norwegian kan ikke si om tekniske problemer vil føre til et milliardbeløp i høyere kostnader og bortfall av inntekter, som i fjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.