Sent torsdag kveld sendte næringsdepartementet et brev der det krevde svar på de bonusene til Norwegians tidligere toppsjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen. Tirsdag morgen la departementet ut svaret fra Norwegian.

– Norwegian bedyrer at de har holdt seg til de juridiske forpliktelsene i avtalen med staten, og at den statlige støtten ikke er blitt brukt til bonusene, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i en melding.

Næringsminister Iselin Nybø har fått svar på Norwegian-toppens bonuser. Hun er svært skuffet over bonusene.
Næringsminister Iselin Nybø har fått svar på Norwegian-toppens bonuser. Hun er svært skuffet over bonusene. (Foto: Petter Berntsen)

Hun fortsetter:

– Det er like fullt svært skuffende at de bevilger store bonuser idet selskapet er ute av kravene i garantiordningen for norsk luftfart. Det er usolidarisk overfor både ansatte, kunder, aksjeeiere og kreditorer som har stilt opp for Norwegian. Det viser dårlig dømmekraft.

Fredriksen og nye eiere betaler bonusen

Norwegians advokat Richard Sjøqvist understreker i redegjørelsen til næringsministeren at bonusene som ble diskutert i Norwegian allerede fra slutten av 2020 ikke kunne tre i kraft før en restrukturering av selskapet hadde lykkes.

Han poengterer også at det er de nye investorene, som John Fredriksen og Sundt-arvingene, som vil dekke betalingen av dem, ettersom de først kommer til utbetaling nå etter at restruktureringen ble gjennomført.

John Fredriksen er Norwegians største aksjonær, og det er penger fra ham og de andre nye investorene som brukes til bonuser for toppsjefene.
John Fredriksen er Norwegians største aksjonær, og det er penger fra ham og de andre nye investorene som brukes til bonuser for toppsjefene. (Foto: Elin Høyland)

Nybø uttalte forrige uke at et forbud mot å utbetale bonuser med lån som staten garanterte for i fjor vår, gjaldt helt til 26. mai i år, da disse lånene ble omgjort til et annet gjeldsinstrument. Men Norwegians advokat Richard Sjøqvist skriver i svarbrevet at selskapet mener låneavtalen som inkluderte bonusforbudet bortfalt lenge før.

«NAS’ rekonstruksjonsforslag av 11. mars 2021 omfattet Låneavtalen, og NAS’ realforpliktelser under Låneavtalen falt dermed bort med virkning fra 8. desember 2020».

NAS er forkortelsen for Norwegian.

Fikk velge

Norwegian-styreleder Svein Harald Øygard, som ble valgt inn samtidig med gjennomføringen av refinansieringen av selskapet, har tidligere opplyst at toppsjefen Schram og Karlsen kunne velge om de mottok bonusene som penger eller aksjer i emisjonen.

Fersk Norwegian-styreleder Svein Harald Øygard har strammet inn på lederlønnspakkene i Norwegian etter at han overtok i juni.
Fersk Norwegian-styreleder Svein Harald Øygard har strammet inn på lederlønnspakkene i Norwegian etter at han overtok i juni. (Foto: Mikaela Berg)

Det fremgår av redegjørelsen tirsdag at den delen som skulle mottas i form av aksjer ble overført allerede 25. mai, slik at de kunne finansiere Norwegian-toppens aksjekjøp i emisjonen. Levering av aksjene var etter 26. mai, og de kan ikke selge aksjer før 1. januar 2022.

Norwegian skriver i svarbrevet til næringsministeren at de først hadde bestemt at bonuser ikke skulle gis i penger, men kun i form av aksjer i selskapet.

«Ut fra en totalvurdering, hvor det ble lagt vekt på at dette ikke reelt ville svekke kreditorenes posisjon, ble de bonusberettigede i den avsluttende fasen gitt valget mellom aksjer og en kontantutbetaling, eller en kombinasjon», skriver Norwegians advokat i redegjørelsen.

Ikke brudd med lånegarantien

Det fremgår av redegjørelsen fra Norwegian videre at «sentrale potensielle investorer» indikerte at deres interesse betinget at sentrale medarbeidere fortsatte i Norwegian.

«Dette er ikke uvanlig. Kommunikasjonen med investorene gjorde det klart for styret i NAS at en bonusordning for ledende ansatte var helt nødvendig for å muliggjøre en vellykket rekonstruksjon med de fordeler det ville innebære for NAS, selskapets ansatte og kreditorene, herunder staten», heter det i redegjørelsen.

Det fremgår av redegjørelsen at et endelig forslag til bonus for Schram og Karlsen ble tilbudt i slutten av april, og signert 15. mai.

Det var da med forbehold om at en kapitalinnhenting ble gjennomført, slik at selskapet fikk inn frisk kapital og at selskapet var solvent, og i tillegg at de to toppsjefene ikke hadde sagt opp.

Begynte bonusdiskusjonen i fjor

DN har skrevet at regjeringen gjennom milliardstøtte i fjor nedla forbud om bonusutbetalinger i Norwegian.

Næringsminister Nybø (V) sa onsdag denne uken at milliardhjelpen gjennom lånegarantier senere er erstattet av nye gjeldsordninger uten et spesifikt bonusforbud.

Onsdag opplyste tidligere Norwegian-styreleder Niels Smedegaard til DN at diskusjonene om bonusene startet allerede på tampen av 2020, mens koronaviruset herjet og flybransjen lå nede.

– Dette går tilbake til i fjor da vi fikk nei fra den norske stat til å hjelpe Norwegian ytterligere. På det tidspunktet var våre muligheter stort sett uttømt. Norwegian var konkurs, sa Smedegaard.

Den tidligere styrelederen har også uttalt at bonusene var i overensstemmelse med betingelsene for den statlige støtten.

– Styret har vurdert spørsmålet underveis, og det er funnet i orden, sa han til DN på torsdag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.