Norwegian la fredag frem resultatet for fjerde kvartal 2020 – etter at fremleggelsen på kort varsel ble utsatt i én uke. Omsetningen i kvartalet endte på 670 millioner kroner, sammenlignet med 8,9 milliarder kroner i samme periode året før.
Driftsresultatet (ebit) ble på minus 14,9 milliarder kroner, sammenlignet med minus 1,2 milliarder kroner i samme periode året før.
Det inkluderer 12,8 milliarder kroner i nedskrivninger, knyttet til fly som skal ut av flåten i forbindelse med restruktureringen av selskapet. I tillegg er det andre engangsposter som tynger regnskapet med rundt én milliard kroner.
Kort tid etter handelsåpning på Oslo Børs var aksjen ned mellom fire og åtte prosent.
Tidenes største tap
Resultat før skatt ble på minus 16,4 milliarder kroner, sammenlignet ned minus to milliarder kroner i samme periode året før – og tynget av de samme nedskrivningene.
Resultatet er det dårligste i selskapets historie med god margin.
Egenkapitalen er minus 6,6 milliarder kroner, og det vil si at egenkapitalen i selskapet er tapt.
– 2020 var et eksepsjonelt krevende år for hele luftfarten og for Norwegian. Resultatet for fjerde kvartal er ikke overraskende i lys av dette, sier konsernsjef Jacob Schram i en pressemelding.
Det er ikke laget noe forhåndsanslag på resultatet hos meglerhusene, da de fleste har satt dekningen av Norwegian-aksjen på vent. Resultatene kommer samtidig som Norwegian er under konkursbeskyttelse i Irland mens selskapet forhandler om å redusere gjelden. Det er også startet en såkalt rekonstruksjonsprosess i Norge. Begge prosessene går som planlagt, melder Norwegian fredag.
Denne uken ble det kjent i irsk domstol at man prøver å få til en løsning med de store kreditorene i løpet av neste uke. Selskapet forventer å presentere en detaljplan for den nye virksomheten i løpet av neste uke.
Norwegian kutter gjelden – har fått med Airbus og Rolls-Royce på redningsplanen– Arbeidet med å komme ut av krisen som et finansielt sterkt, konkurransedyktig flyselskap med et forbedret tilbud til kundene fortsetter for fullt og jeg ser frem til å igjen ønske flere kunder velkommen om bord etter hvert som Europa gradvis gjenåpnes, sier Schram.
Selskapet har tidligere varslet om planene for det «Nye Norwegian» som ledelsen håper skal gjenoppstå fra konkursprosessene. Både gjelden og flåten skal reduseres dramatisk. Norwegian skal fremover tilby reiser hovedsakelig i hjemmemarkedet, Norden og til viktige destinasjoner i Europa, og planlegger å ha 50 fly i drift i disse markedene i år. Selskapet har i dag en flåte på over 130 fly, selv om de aller færreste er i drift.
Ny passasjernedgang før jul
Det er vanlig at flyselskapene taper penger om vinteren, og tjener penger i det viktige sommerhalvåret. I korona har flybransjen fått lide hardt gjennom hele året, og Norwegian kjemper for å overleve gjennom konkursbeskyttelse i irsk og norsk domstol.
Tallene er preget av at etterspørselen falt på nytt frem mot slutten av året, da det ble innført nye reiserestriksjoner også på norsk innenriks. I perioden fra oktober til desember i fjor fløy Norwegian ned mot fem prosent av trafikken som det hadde ett år tidligere, ifølge en månedlig oppdatering fra selskapet.
De siste månedene har Norwegian bare hatt ni-ti fly i drift på norsk innenriks, og en rekke av rutene er fløyet med krisehjelp fra et statlig rutekjøp. Fra og med mars er rutekjøpet avsluttet, og Norwegian har allerede valgt å avslutte på flere av rutene, slik DN meldte torsdag. I fredagens rapport skriver Norwegian at det hadde totalt 15 fly i snitt i drift i kvartalet, av en flåte på 131 fly.
Kassen tømmes i raskt tempo
Norwegian har gjennom korona mistet mellom 300 og 500 millioner kroner i kontanter i måneden fordi kundene er borte og de fleste flyene står på bakken. Norwegian hadde 2,7 milliarder kroner i kontanter ved slutten av 2020, sammenlignet med 3,1 milliarder et år tidligere.
I den irske domstolen sa Norwegians advokat Brian Kennedy tidligere i februar hvorfor det haster å få en løsning med kreditorene på plass innen utgangen av april i år.
– Det er en risiko for at selskapet kan gå tom for kontanter, sa Kennedy.
Det poenget gjentar Norwegian i fredagens rapport.
– Dersom selskapet ikke lykkes med å fullføre konkursbeskyttelsesprosessen og rekonstruksjonen på en vellykket måte, er det svært sannsynlig at selskapet vil måtte gå gjennom likviderings- og/eller konkursprosess i løpet av andre kvartal, skriver selskapet.
Norwegian har planlagt å hente mellom fire og fem milliarder kroner i frisk kapital fra nye investorer – og med et statlig bidrag – så snart prosessen i domstolene er i mål.
Kontantbeholdningen i selskapet var på 3,4 milliarder kroner ved utgangen av tredje kvartal i fjor. Ved årsslutt var det 2,7 milliarder kroner. Det tilsvarer en nedgang på cirka 250 millioner kroner i måneden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.