I en omfattende investorpresentasjon mandag forklarer Norwegian-ledelsen hvordan det ser for seg å komme gjennom krisen og vende tilbake til normalen.

I presentasjonen står det at selskapet har gått fra månedlige kostnader på mellom 2,9 og 3,4 milliarder kroner til mellom 100 og 300 millioner kroner i måneden under krisen – vel og merke før finansielle kostnader.

Betaler ikke regninger

Kuttene innebærer også at selskapet nå lar være å betale mange leverandører.

– Bare absolutt helt vitale operasjonelle fakturaer blir betalt, skriver selskapet i meldingen.

I en mer detaljert beskrivelse står det at de aktive betalingene knyttes til: «minimal flyoperasjon, minimale lønnskostnader, kritisk IT-infrastruktur, og andre kritisk operasjonelle betalinger, primært relatert til syv fly i drift».

DN erfarer at betalinger av de fleste vanlige regninger er stoppet.

  • For eksempel har Norwegian gjort en avtale med statlige Avinor om betalingsutsettelse for store beløp til avgifter, husleie og andre leveranser, og det betyr at selskapet ikke trenger å betale regningene før det har fått penger fra krisepakken på konto.
  • Også noen andre leverandører har gitt Norwegian betalingsutsettelse for hele eller deler av utestående.
  • En av motpartene er HBK Holding – eid av Norwegian-gründerne Bjørn Kjos og Bjørn H. Kise med familie – som eier hovedkontoret på Fornebu. Også de har inngått avtale om betalingsutsettelse i en periode.
  • Mellom 600 og 700 ansatte – mindre enn ti prosent av de ansatte i selskapet før krisen – jobber fortsatt og får betalt lønn som vanlig. Resten er permitterte.
  • Det er uklart om leasingselskaper får betalt for leie av fly ved forfall.
  • Flere andre leverandører som ikke har gjort avtale om betalingsutsettelse, får heller ikke betalt. Det gjelder for eksempel tjenester for bakkeoperasjoner, eller andre deler av driften som er rammet.

Frist i midten av mai

Samtidig skriver selskapet at kontantbeholdningen minker med cirka 300 til 500 millioner kroner i måneden så lenge det meste av flyene er parkert på bakken. Selskapet sier det trenger tilgang på den statlige krisepakken på tre milliarder kroner innen midten av mai i år, for å hindre at kassen går tom.

Planen til selskapet har tre viktige datoer og perioder:

  • Først må obligasjonseiere gi tilslutning til å konvertere fra gjeld til egenkapital torsdag denne uken, 30. april.
  • Så må aksjonærene gi tilslutning til hele planen på en ekstraordinær generalforsamling mandag neste uke, 4. mai.
  • Så skal en emisjon mot eksisterende og nye aksjonærer gjennomføres fra 5. til 13. mai.

Selskapet håper på tilgang til krisepakken 14. mai.

Normal drift: Tidligst i 2022

Samtidig legger selskapet frem et mest sannsynlig scenario for operasjonen videre. Der skriver selskapet at bare den norske delen av kort- og mellomdistansevirksomheten vil operere med minimal produksjon frem mot høysesongen sommeren 2021.

Så vil operasjonen med baser (fly og mannskap) i Norge og utlandet bygges opp i løpet av våren og sommeren 2021.

Samtidig vil også langdistansevirksomheten bygges opp fra null sommeren 2021.

Først i 2022 vil det være normal drift i selskapet, med et slikt scenario. Det er heftet stor usikkerhet om hvorvidt krisen i flybransjen vil vare enda lenger.

Egne fly: 42 små og 11 store

I et slikt «mest sannsynlig» scenario ser Norwegian for seg at flåten reduseres fra rundt 170 fly – inklusive planlagte leveringer de neste årene – til maksimalt mellom 110 og 120 fly i fremtiden.

I dag har Norwegian cirka 110 kort- og mellomdistansefly av typen Boeing 737, og 37 langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner.

Av dette er flertallet av flyene leid fra store og små leasingaktører – totalt 24 ulike aktører – mens selskapet selv eier en del av flåten som det er mest sannsynlig at Norwegian uansett beholder selv:

  • 42 fly av typen Boeing 737-800 og Boeing 737 Max.
  • 11 store fly av typen Boeing 787 Dreamliner.

Skulle leasingselskapene si nei til Norwegians redningsplan, vil uansett selskapets egne fly kunne bli med videre.

Tap på sikring: 880 mill.

I presentasjonen står det også at Norwegian har et tap på prissikring av drivstoff på 83 millioner dollar (880 millioner kroner) per midten av april, som følge av prisfallet på olje. Det er et tap som må dekkes inn gradvis frem mot utgangen av året, og tapet vil være avhengig av hvordan oljeprisen utvikler seg fremover.

Det siste året – frem til koronakrisen – har Norwegian sikret inntil en tredjedel av drivstofforbruket inntil ett år frem i tid til fast pris. Siden starten av mars har oljeprisen kollapset.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.