Norwegian la tirsdag morgen frem et regnskap for årets tredje kvartal – fra juli til september. Det endte med et underskudd før skatt på 980,5 millioner kroner i perioden. I samme periode i fjor ble det et overskudd før skatt på 2,2 milliarder kroner.

Omsetningen endte på 1,3 milliarder kroner i kvartalet, sammenlignet med 14,4 milliarder kroner i samme periode i fjor.

Norwegian-sjef Jacob Schram måtte mandag fordøye at selskapet ikke får ny krisehjelp i form av milliardstøtte til driften. Her fra mandagens hastig innkalte pressekonferanse ved hovedkontoret på Fornebu.
Norwegian-sjef Jacob Schram måtte mandag fordøye at selskapet ikke får ny krisehjelp i form av milliardstøtte til driften. Her fra mandagens hastig innkalte pressekonferanse ved hovedkontoret på Fornebu. (Foto: Elin Høyland)

– Jeg er veldig stolt over de enorme utfordringene som kolleger på tvers av selskapet har overvunnet for å redusere de umiddelbare og langsiktige utgiftene, rebalansere gjelden og å stadig tilpasse nettverket vårt for å reflektere endringen i passasjeretterspørsel og endrede reiserestriksjoner, sier Norwegian-sjef Jacob Schram i rapporten.

I sommersesongen tjener flyselskapene vanligvis klart mest penger og må spare opp til resten av året – men koronakrisen har skapt full krise i markedet generelt, og for Norwegian spesielt.

Kassen tømmes raskt

Ved utgangen av første halvår hadde Norwegian en kontantbeholdning på like under fem milliarder kroner. Samtidig sa selskapet at det «brenner opp» mellom 300 og 500 millioner kroner i kvartalet grunnet krisen, og den gang lå det i øverste del av intervallet.

Norwegian har forsøkt å gjøre hva det kan for å begrense tapene. Likevel hadde kontantbeholdningen tre måneder senere – ved utgangen av september – sunket til 3,4 milliarder kroner.

Til sammenligning var kontantbeholdningen fem milliarder kroner ved utgangen av andre kvartal. Altså har Norwegian brent av rundt 1,57 milliarder kroner i tredje kvartal.

Netto rentebærende gjeld ved utgangen av kvartalet var på 48,5 milliarder kroner, en økning på om lag 800 millioner kroner fra utgangen av andre kvartal.

Norwegian-ledelsen hadde planlagt en investorpresentasjon torsdag morgen, men mandag ble presentasjonen kansellert etter at regjeringen sa nei til en ny krisepakke til Norwegian. Ledelsen vil ikke snakke med offentligheten nå, og bruker alle ressurser på å finne en vei videre for selskapet.

– Denne krisen er langt fra over, og mens vi går inn i den tradisjonelt sett mer vanskelige vinteren er det kritisk at den norske flyindustrien får videre støtte dersom vi skal overleve og komme oss gjennom denne enestående situasjonen, og være klare til å støtte den økonomiske gjenoppbyggingen i norden fra 2021 og videre, når vi kommer ut av den, sier Schram.

Må snakke med eiere og kreditorer

Mandag morgen kom næringsminister Iselin Nybø (V) og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) med en svært dårlig nyhet til Norwegian, og sa nei til et nytt milliardbeløp i krisehjelp for å få Norwegian gjennom krisen.

– Vi har sett på helheten i det, og har konkludert med at det ikke vil være forsvarlig å bruke fellesskapets midler på, sa Nybø.

Det betyr at Norwegian i stedet må snakke med de store aksjonærene og kreditorer for å finne en løsning på pengeproblemene.

Senere på dagen sa Widerøes hovedeier, transportselskapet Torghatten i Brønnøysund, at det kan vurdere å overta deler av Norwegian om selskapet ikke overlever på egen hånd.

– Du kan nok regne med at vi vil følge nøye med på de tingene der, sa Brynjar Forbergskog, styreleder og hovedeier i Torghatten, til DN.

Det er imidlertid ingen konkrete planer hos Torghatten for å overta hele Norwegians virksomhet i hjemmemarkedet – som tilsvarer 40-50 Boeing 737-fly i Norge.

Må permittere flere

Mandag kveld kom også beskjeden om at Norwegian blir nødt til å permittere 1600 ansatte, samt parkere 16 av 21 fly som har vært i drift de siste månedene, som følge av regjeringens støtte-nei.

– Dette er en trist dag for alle i Norwegian. Jeg beklager på det sterkeste overfor medarbeidere som nå blir berørt, men vi ser ingen annen utvei, sa toppsjef Schram i en melding.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.