Fredag innkalte regjeringen til pressemøte om økonomiske tiltak i koronakrisen, blant annet om den akutte situasjonen i flybransjen.

Flyselskapene lider – og det gjelder særlig gjeldstyngede Norwegian – fordi passasjerer og inntekter fordufter.

Tiltakene for bransjen handler i første gang om lettelser i skatter og avgifter:

  • Flypassasjeravgiften, som ble innført i 2016, vil bli midlertidig opphevet fra 1. januar til 31. oktober 2020.
  • Samtlige lufthavnavgifter oppheves til og med 30. juni 2020.

Derimot kuttes ikke flysikringsavgifter, det vil si avgift for dirigering i luftrommet over Norge – og det er ikke stilt til rådighet kreditt eller annen likviditet.

SAS: «På ingen måte nok»

SAS' finansdirektør Torbjørn Wist sier om krisepakken:

– Regjeringen skal ha anerkjennelse for tiltak som er med på å sikre viktig infrastruktur i Norge. Det er en god begynnelse, men på ingen måte godt nok.

Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS.
Finansdirektør Torbjørn Wist i SAS. (Foto: Gorm K. Gaare)

Han legger til:

– Det er i stor grad volumbaserte lettelser. Med lavere trafikk, så vil det vi sparer i avgifter bli mindre.

– Hva savner dere?

– Vi har etterlyst at regjeringen tar bort arbeidsgiveravgift og den særnorske CO2-avgiften midlertidig. Sist, men ikke minst, har vi bedt om å få tilgang på en kredittfasilitet som selskapene kan trekke på ved behov. Vi opplever at regjeringen ikke er ferdig med tiltakene, sier Wist.

Lønnskutt ikke lenger nok

Norwegian varslet torsdag at rundt halvparten av de ansatte er permittert, SAS vurderer åpenbart lignende tiltak.

– Det er klart at vi må ta grep på kostnadssiden. Vi jobber med et bredt spekter av tiltak, og vil komme tilbake med mer når det er kommunisert internt.

– Har de ansatte gått med på 20 prosent lønnskutt, som ledelsen ba om denne uken?

– Det ble diskutert da ting var annerledes, men ligger på bordet som et av flere forslag. Nå er vi nødt til å gjøre mye kraftigere kutt, fordi luftrom er stengt og folk blir satt i karantene. Det er et meget bevegelig bilde, sier Wist.

DN skrev onsdag at fire pilotforeninger i SAS stilte motkrav eller betingelser for å godta lønnskutt – tross den helt ekstreme situasjonen i bransjen og i selskapet.

SAS-aksjen stiger 12 prosent fredag ettermiddag.

«Gir litt pusterom»

Norwegian-aksjen var rundt klokken 12.00 opp 27 prosent, og steg noen prosent etter at nyheten om tiltakspakken ble kjent. Ved 12.40-tiden var noe av oppgangen borte, men det var store svingninger hvert minutt.

Provenytapet for staten ved å oppheve flypassasjeravgiften er på 1,6 milliarder kroner i 2020, og lufthavnavgiftene er cirka 3,8 milliarder kroner på årsbasis.

Administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart sier om kuttet i lufthavnavgifter:

– Det er cirka 240 millioner kroner i måneden i lettelser som kan gå på de norske selskapene. Problemet er at noen avgifter er knyttet til antall passasjerer eller flybevegelser. Hvis produksjonen halveres, er det bare drøyt 100 millioner kroner i måneden igjen som positiv effekt, sier Lothe.

Kutt av flypassasjeravgiften får tilbakevirkende kraft til nyttår.

– Det har bra effekt for januar og februar i år, og gir en tilbakeføring av cirka 200 millioner kroner til norske selskaper. Men effekten fremover blir marginal, fordi trafikken er borte. Først når trafikken tar seg opp, gir det et bidrag, sier han.

Han sier den store utfordringen er hvordan man håndterer likviditet.

– Dette gir litt pusterom, men det kan ikke gå mange dagene før bransjen trenger flere tiltak, i form av lettelser i kostnadsnivåer og en form for kredittfasilitet, sier Lothe.

Trenger ekstra likviditet

Norwegian-aksjen er ned rundt 75 prosent hittil i år og frem til fredag formiddag.

Norwegians styreleder Niels Smedegaard sa denne uken:

– For samtlige flyselskaper er det en meget kritisk situasjon. Mindre finansielt sterke selskaper sitter tettere på kanten enn andre. Det er klart, sa Smedegaard.

Bransjen har på forhånd bedt om tilgang til betydelig likviditet for å bøte på kraftig bortfall av inntekter.

Det var ikke en del av pakken som ble presentert fredag.

Statsminister Erna Solberg sier dette er første av tre faser med økonomiske tiltak:

– Vi vil komme frem til tiltak som er målrettet og avgrenset i tid.

Hun sier:

– Det er likevel bare begynnelsen. Regjeringen vil ha ytterligere tiltak i en uoversiktlig situasjon, sa hun, uten å presisere når tiltakene kommer.

– Vi ser på ytterligere tiltak som kan bedre likviditeten i bedriftene på kort sikt. Dette er tiltak vi vil ta stilling til i løpet av kort tid, sa finansminister Jan Tore Sanner.

NHO Luftfart har denne uken sagt at SAS, Norwegian og Widerøe i grove termer omsetter for totalt 3,3 til 3,4 milliarder kroner i en gjennomsnittsmåned. Det antas at en stor del kan dekkes inn i form av reduserte kostnader, men ikke alt.

«Med 50 prosent fall i omsetningen, snakker vi om et inndekningsbehov på mer enn 800 millioner kroner på én måned,» står det i et notat fra NHO Luftfart.

Er nedgangen i trafikken større, vil behovet for inndekning også være større.

Gjeld: 58 milliarder kroner

Norwegian er spesielt presset finansielt fordi selskapet har gått med store underskudd de siste årene, og gjelden har økt kraftig som følge av store bestillinger av fly gjort tilbake til 2012.

Norwegian-sjef Jacob Schram sendte en klar beskjed til regjeringen tirsdag:

– Vi oppfordrer myndighetene til umiddelbart å iverksette tiltak for å umiddelbart redusere den finansielle byrden på flyselskapene for å beskytte viktig infrastruktur og jobber, sa Schram.

Ved utgangen av 2019 hadde Norwegian kontantreserver på cirka tre milliarder kroner. Samtidig var netto rentebærende gjeld på 58 milliarder kroner og egenkapitalen på 4,1 milliarder kroner.

Schram holder en pressebrief klokken 14.30 fredag via videolink, da han er i karantene etter en reise til London nylig.

SAS-sjef Rickard Gustafson snakket om pengebehovet tidligere i uken:

– Det viktigste om dette drøyer i tid, er likviditeten – tilgang på penger. Det vil være mest utfordrende å håndtere på sikt. Ulike selskaper har ulike muligheter til å takle det, sa Gustafson.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.