Norwegian la torsdag frem selskapets nye forretningsplan for rekonstruksjon og for å komme ut av konkursbeskyttelse. Kjernen i planen er at flyselskapet fremover konsentrere seg om innenriksreiser i Norge, reiser i Norden, samt mellom Norden og viktige destinasjoner ellers i Europa.

Aksjen ramlet tolv prosent

Norwegian-aksjen falt fra start, og var på det meste ned mellom syv og tolv prosent torsdag. Kursene har svingt voldsomt – mellom 67 og 76 kroner per aksje.

Like før klokken ti var aksjen ned 11 prosent til cirka 70 kroner.

– Innenriksreiser i Norge og flygninger mellom vårt nordiske hjemmemarked og resten av Europa har alltid vært selve ryggraden i Norwegians rutenett, og det er dette som også danner grunnlaget for hvordan Norwegian skal se ut fremover, sier konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram, i en pressemelding.

Dermed legges langdistanse ned. Flere datterselskaper avvikles, og rundt 2000 ansatte vil rammes som følge av avviklingen. Det sa Schram på et pressemøte senere på formiddagen.

DN skrev allerede i midten av desember 2020 at flere Norwegian-styremedlemmer ønsket å droppe langdistanse og at skjebnen for Bjørn Kjos' hjertebarn var øverst på agendaen i flere styremøter. Konsernsjef Jacob Schram har vært en ivrig tilhenger av å beholde langdistanse men ble ikke hørt av flertallet i styret.

Berører cirka 2000 ansatte

På et pressemøte torsdag på Fornebu, sier Schram:

– Pandemien har satt luftfart i svært krevende situasjon som tvinger frem dyptgående og ekstremt vanskelige beslutninger. Etterspørselen på langdistanse har falt bort, og vi har hatt alle langdistansefly på bakken siden mars i fjor. Det er særdeles vanskelig å forutse når dette markedet er tilbake igjen, og det er forbundet med stor risiko å fortsette som i dag. Vi har derfor besluttet at langdistanse ikke er med i den nye forretningsplanen, sier Schram.

Han sier datterselskaper i Italia, Frankrike, Storbritannia og USA knyttet til langdistanse vil bli begjært konkurs.

– Det har vært en virkelig tung beslutning å ta, og jeg har det svært dårlig på de ansattes vegne, og det å gi 2000 berørte ansatte beskjed, etter at de har kjempet side om side i ett år, sier Schram.

– Det har vært en virkelig tung beslutning å ta, og jeg har det svært dårlig på de ansattes vegne, og det å gi 2000 berørte ansatte beskjed, etter at de har kjempet side om side i ett år, sier Norwegian-sjef Jacob Schram.
– Det har vært en virkelig tung beslutning å ta, og jeg har det svært dårlig på de ansattes vegne, og det å gi 2000 berørte ansatte beskjed, etter at de har kjempet side om side i ett år, sier Norwegian-sjef Jacob Schram. (Foto: Elin Høyland)

1100 piloter og kabinansatte på Gatwick-flyplassen i London vil bli berørt.

Schram legger til:

– Vi er imidlertid kommet til at dette er eneste måten vi kan sikre en fortsettelse av Norwegian på, slik at vi står klar på den andre siden av pandemien. Ikke minst er det viktig for arbeidsplasser i Norge og Norden, hvor de klart fleste av våre ansatte vil være i fremtiden. Det siste året har vært knalltøft, men vi er fulle av pågangsmot og kjemper videre.

Har kontaktet regjeringen

Norwegian har mål om å hente inn fire til fem milliarder kroner i frisk kapital samtidig som det vil kutte gjelden til rundt 20 milliarder kroner. Selskapet skal ha mottatt konkret interesse for deltakelse i kapitalinnhentingen.

Ifølge meldingen vil fordeling av aksjer i «nye» Norwegian bli omtrent som følger:

  • 70 prosent til nye aksjonærer
  • 25 prosent til kreditorer som omgjør gjeld til egenkapital
  • Cirka fem prosent til eksisterende aksjonærer

Dersom en fremtidig børsverdi på fem-seks milliarder kroner legges til grunn, vil dagens aksjonærer sitte igjen med aksjeverdier på cirka 250-300 millioner kroner. I dag er børsverdien cirka tre milliarder kroner.

Norwegian har også nylig sendt en ny henvendelse til den norske regjeringen om mulig statlig deltakelse basert på den nye forretningsplanen, opplyses det.

Dette bekreftes av næringsminister Iselin Nybø som sier at de vurderer henvendelsen med sine rådgivere.

– Det Norwegian nå skisserer er noe annet enn den forespørselen vi vurderte i november i fjor. Vi er nå i gang med en grundig vurdering av denne nye henvendelsen, sier hun i en pressemelding.

– Norwegian har vært tydelig på at de ønsker å gjøre betydelige grep for å få selskapet gjennom krisen slik at de kan forbli en viktig aktør i norsk og nordisk luftfart. Vi er kjent med tidsfristene selskapet forholder seg til, og vil jobbe så raskt som det er forsvarlig med vår vurdering, sier Nybø.

Vil ha 50 fly i drift i år

Planen er å ha rundt 50 fly i drift i disse markedene i 2021 og å gradvis øke til omtrent 70 fly i 2022.

– Dette er en robust forretningsplan som vil gi Norwegian en ny start. Ved å fokusere på kortdistansenettverket vårt er målet å tiltrekke investorer, ha et godt tilbud til våre kunder og ikke minst bidra til å sikre arbeidsplasser, sunn konkurranse og positive ringvirkninger for reiselivet i Norge, Norden og utover i Europa, sier Schram.

Krise for Norwegian og flybransjen

Koronakrisen har rammet Norwegian hardt. Gjennom nesten hele fjoråret falt trafikken og kapasiteten til Norwegian som følge av koronaviruset og globale reiserestriksjoner. Langreiseruter er blitt nedprioritert og Norwegian opererte i desember i snitt ni fly som hovedsakelig fløy på innenlandsruter.

Dette har bidratt til å føre selskapet inn i en dyp krise. Selskapet har fått godkjent konkursbeskyttelse i Irland, søkt konkursbeskyttelse for datterselskaper i Spania og fått godkjent søknad om såkalt rekonstruksjon i Norge. Aksjekursen har som følge av problemene kollapset det siste året.

DN har tidligere skrevet at Norwegian antagelig innen 22. januar må bestemme hvor mange fly som er med videre dersom selskapet overlever konkursbeskyttelsen. Et sentralt spørsmål er om langdistansevirksomheten får leve videre. Norwegian-sjef Jacob Schram har tidligere uttalt at de jobber med en beslutning om langdistanse.

– Det har vi startet med, og det er en del av løsningen for hvordan selskapet skal se ut etter konkursbeskyttelsen. Da vil vi se på kort- og langdistanse og hva som er med videre.

I desember stemte aksjonærene i Norwegian gjennom flyselskapets nye redningsplan på en ekstraordinær generalforsamling. Styret og ledelsen fikk solid flertall for alle delene av planen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.