Mandag morgen la Norwegian frem ferske trafikktall for mars. Rapporten viser at selskapet fløy totalt 1,15 millioner passasjerer i mars. Det er en nedgang på 61 prosent sammenlignet med året før. I tillegg viser tallene:

  • Fyllingsgraden var på 71,6 prosent. Dette er en kraftig nedgang sammenlignet med mars i fjor. Da var fyllingsgraden på 85,4 prosent.
  • Yielden – inntekt per passasjer per kilometer, som sier noe om hvordan prisene utvikler seg – gikk opp med 20 prosent i mars
  • Antall passasjerkilometer fløyet (RPK) falt med 60 prosent.
  • Kapasiteten (ASK) ble redusert med 53 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor

– Den ekstremt raske utviklingen av COVID-19-pandemien påvirket Norwegians trafikktall i betydelig grad denne måneden. Som følge av globale reiserestriksjoner og et stort fall i etterspørselen måtte Norwegian løpende kansellere flyvninger i mars. I samarbeid med myndighetene gjennomførte vi en rekke ekstra flyvninger for å hente hjem tusenvis av skandinaviske reisende, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram i en pressemelding.

I pressemeldingen skriver selskapet at de har kansellert de fleste av deres flyvninger fra og med 25. mars. Før dette hadde Norwegian gjort flere justeringer som tok ned kapasiteten kraftig. Norwegian faller over fire prosent på Oslo Børs få minutter etter åpning mandag.

Jacob Schram melder om lavere antall passasjerer i mars. Her fra pressekonferanse han holdt over video i mars på grunn av karantene.
Jacob Schram melder om lavere antall passasjerer i mars. Her fra pressekonferanse han holdt over video i mars på grunn av karantene. (Foto: Per Thrana)

Store tap på drivstoff

I tillegg anslår Norwegian samlede tap på cirka 1,1 milliarder på kontraktene de har for å sikre prisene i første kvartal (såkalt hedging). Mesteparten av dette er urealiserte tap. Mange selskaper velger å sikre seg mot svingninger i drivstoffmarkedet ved å kjøpe en andel av drivstoffet frem i tid. I andre kvartal har Norwegian har selskapet «hedget» 161.000 tonn drivstoff til 574 dollar tonnet.

I flere måneder på rad har ledelsen i Norwegian kuttet i antall flyvninger og dermed fløyet færre passasjerer – for å få lønnsomheten tilbake. I tillegg har koronaviruset slått inn knallhardt for flyselskapet, og Norwegian har fått juling på børsen. Så langt i år er selskapet ned nesten 80 prosent. Aksjen sto i 8,3 kroner før børsåpning mandag, men falt under åtte-tallet få minutter etter åpning på Oslo Børs.

Krisepakke

Flyselskapet har vært et av selskapene som har fått kjenne korona hardest. Norwegians kraftige vekst i utlandet og bestillinger av fly har sendt gjelden til værs, og selskapet har hatt milliardunderskudd de siste tre årene. Ved inngangen til året tente den nye toppsjefen Jacob Schram et håp om overskudd i 2020. Så rammet koronakrisen, og håpet om overskudd henger i en tynn tråd.

For å hjelpe en hardt rammet flybransje kom staten 19. mars med en krisepakke i form av lånegarantier på seks milliarder kroner. Halve beløpet er øremerket Norwegian, men først må strenge vilkår oppfylles. Blant annet må alle kreditorer godta utsettelse av renter og avdrag, og staten skal ha betalt avdrag og garantipremie først. For å få tilgang på siste halvdel av nødhjelpen, må selskapets egenkapital økes betydelig.

– Nå handler det om én ting: At Norwegian skal eksistere etter krisen. Etter krisen handler det om komme tilbake til normal drift. Da må alle steiner snus og da må vi også gå gjennom langdistanse, sa Norwegian-sjef Jacob Schram i mars.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.