Norwegian endte ned 21,6 prosent torsdag og noterte på det laveste like under 17 kroner aksjen.

Det betyr også at aksjen er på sitt laveste siden finanskrisen i oktober 2008, og er ned rundt 50 prosent bare denne uken.

Stor kampanje rulles ut

Norwegian skrev i en børsmelding torsdag at selskapet opprettholder guidingen – forventninger om resultater fremover – og gjentar utsiktene for resten av 2020. 13. februar meldte selskapet at det har mål om et overskudd etter skatt for hele året.

De siste tre årene frem til i fjor har selskapet gått med milliardunderskudd.

Meldingen ble sendt like før klokken 10.30 på formiddagen, men det hjalp lite. På det tidspunktet var aksjen ned rundt 13–14 prosent fra dagen før.

Annonsen: Slik annonserte flyselskapet klokken 11.45 torsdag.
Annonsen: Slik annonserte flyselskapet klokken 11.45 torsdag.

Drøyt én time etterpå – klokken 11.45 – fikk Norwegians trofaste kunder en epost om en stor billettkampanje og 20 prosent rabatt på flyreiser til «alle destinasjoner». Det er vanlig at flyselskapene har store kampanjer noen ganger i løpet av året. I slik sammenheng er den siste kampanjen stor – og det er åpenbart et tiltak for å fylle opp flyene frem mot sommersesongen og bedre selskapets kontantbeholdning.

Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen sier ledelsen ikke er tilgjengelig torsdag.

– Vi har regelmessige kampanjer og salg av billetter er jo nettopp ethvert selskaps virkemiddel for å øke inntektene, skriver Sandaker-Nielsen i en epost.

Børsmelding hjalp lite

Koronaviruset sendte hovedindeksen på Oslo Børs ned 4,88 prosent torsdag. Flyselskapene er spesielt hardt rammet av virusfrykten, og alle de store aktørene faller kraftig denne uken.

Blant eierne i Norwegian har det vært ekstra mye nervøsitet, fordi selskapet har pressede finanser og de siste to årene har eierne vært nødt til å gå inn med 5,5 milliarder kroner i frisk kapital – i tre omganger.

ABG Sundal Collier pekte tidligere i uken på faren for at det kan bli nytt pengebehov i Norwegian, grunnet en presset likviditetssituasjon.

Selskapet har tatt flere grep for å øke kontantbeholdningen og få ned gjeldsnivået.

Eierne venter også på at Norwegian skal få en avtale med den amerikanske flyfabrikken Boeing om kompensasjon for strandede Boeing 737 Max-fly.

For et par uker siden sa nytilsatt konsernsjef Jacob Schram at han håpet på en avklaring i løpet av våren.

– Jeg tror vi trenger noen måneder til, men jeg vet ikke hvor lenge, sa Schram.

En avtale er skjøvet frem i tid fordi flymodellen er parkert lenger enn ventet – siste anslag fra Boeing er i midten av 2020.

Forsikrer aksjonærene

I børsmeldingen skriver Norwegian at det svarer på siste dagers markedsspekulasjon fra aksjonærer rundt en gjeldsfinansiering og et påfølgende kursfall.

I meldingen står det at en konvertibel obligasjon utstedt av datterselskapet Arctic Aviation Asset (AAA) i fjor har to lånevilkår:

  • Det første er at selskapet har en bokført egenkapital på minst 400 millioner dollar.
  • At selskapet har en gjeldsandel på maksimalt 85 prosent av totale eiendeler.

Norwegian skriver at AAA ved utgangen av 2019 var godt innenfor kravet med en egenkapital på 596 millioner dollar og en gjeldsandel på 81 prosent av totale eiendeler. Etter 31. desember 2019 har det ikke vært noen endringer i selskapet som vil resultere i betydelige endringer som kan påvirke vilkårene, opplyses det.

Torsdag var Norwegian-sjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen i London og holdt presentasjon hos den svenske banken SEB, og var ikke tilgjengelig for mediene.

Flere flyaksjer faller

SAS var ned ti prosent torsdag ettermiddag, til i underkant av ti kroner aksjen i Oslo, og fallet er cirka 29 prosent på én uke.

I Europa er britiske IAG, tyske Lufthansa, irske Ryanair og Air France-KLM ned mellom seks og ti prosent torsdag ettermiddag. Det irske lavprisselskapet Ryanair, som er mest verdt av de store aktørene i Europa, er ned 23 prosent på én uke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.