– Vi vil begynne med å si at vi synes det er det er veldig positivt at norske myndigheter kommer med en tiltakspakke for hele luftfarten i Norge.

Det sa Norwegian-sjef Jacob Schram på en pressekonferanse torsdag kveld.

– Vi har vært knalltydelige på at vi trenger likviditet, og vi trenger det hurtig, og vi er veldig takknemlig for at det er det vi nå får tilbud om.

Det ble tidligere torsdag kveld klart at et flertall av partiene på Stortinget er enige om en tiltakspakke som blant annet innebærer at flyselskapene har fått tilgang på seks milliarder kroner i lånegarantier. Halvparten er til Norwegian.

Finansdirektør Geir Karlsen (til venstre) og konsernsjef Jacob Schram sto spredt ved inngangen til sine kontorer under pressekonferansen torsdag kveld.
Finansdirektør Geir Karlsen (til venstre) og konsernsjef Jacob Schram sto spredt ved inngangen til sine kontorer under pressekonferansen torsdag kveld. (Foto: Fredrik Hagen/NTB Scanpix)

– Har du vært i tvil om at denne pakken ville komme?

– Vi har hatt kjempegod dialog med politikerne og visste at de jobbet med noe, så jeg har ikke vært i tvil om at politikerne ville komme inn og redde luftfarten i Norge, men mer spent på hva som ville komme, sier Schram til DN etter pressekonferansen.

– Var du i tvil om dere skulle klare å lønne deres ansatte fredag morgen?

– Nei, sier Schram og smiler.

Tidenes beste sommer

Norwegian-ledelsen står spredt ved inngangen til deres kontorer, under en pressekonferanse etter redningspakken ble offentliggjort torsdag kveld.

– Det er viktig å understreke at vi lå an til tidenes beste sommer før denne krisen begynte, sa Norwegian-sjefen til pressen.

Schram opplyste at de fredag morgen skal begynne arbeidet med å kunne utnytte den nye garantien på tre milliarder kroner i «sårt tiltrengte» penger. Det vil dekke selskapets kapitalbehov frem til juni. Fortsetter krisen etter det, er det nødvendig med en ny dialog, sa Norwegian-sjefen.

Han forteller at de for øyeblikket ikke vet om Norwegian kan innfri kravet i pakken om egenkapital, som myndighetene har stilt som betingelse for selskapet.

Kravet til egenkapital er på åtte prosent, og ti prosent av lånene må finansieres av banker.

– I kveld kommer vi ikke til å kommentere betingelsene, vi har akkurat fått dem. Vi kommer til å sette oss inn i betingelsene og snu oss rundt, og jobbe for å tilfredsstille kravene, sier Schram og sier han ikke kan kommentere om han per nå har en bank som kan stille med dette.

Han ønsker heller ikke si noe om tiden etter juni i første omgang.

Og hvis flyene står over sommeren?

– Hvis de står over sommeren på grunn av koronakrisen, så må vi ha nye samtaler med myndighetene da, sier Schram.

Han gruer seg derimot ikke nevneverdig til tiden fremover.

– Dette er superspennende tider for luftfarten. Man må huske at i dårlige tider er det også muligheter som skapes, sier konsernsjefen.

3 mrd. i lånegarantier

For Norwegian blir det stilt til rådighet en umiddelbar fasilitet på 300 millioner kroner, hvis banker stiller med ti prosent av beløpet. Når og hvis selskapet oppnår lettelser i renter og avdrag fra kreditorene, vil det stilles til rådighet ytterligere 1,2 milliarder kroner. De siste 1,5 milliarder kronene vil stilles til rådighet når selskapet har forbedret soliditeten til et tilfredsstillende nivå.

Slik så det ut da Skandinavias flytrafikk bråstoppet
Koronapandemien har gitt katastrofale følger for flytrafikken over Gardermoen.
01:05
Publisert:

Norwegian-sjef Jacob Schram sa onsdag ettermiddag til DN at penger må på bordet i løpet av kort tid.

– Når må en løsning på plass?

– Så hurtig som mulig. Og det er viktig at ordningen ikke blir så komplisert, ved at man må inn og gjøre «due diligence» (stor selskapsgjennomgang, red.anm.) og så videre. Det viktigste er å få på plass rammelån eller statsgarantier til lån – til markedsbaserte betingelser – slik at våre leverandører skjønner at vi kan betale regninger, sa Schram.

CFO Torbjørn Wist i SAS sier at flyselskapet vil gi politikerne honnør for å ta flybransjens svært krevende situasjon på alvor.

– Det har vært en god dialog og et godt engasjement rundt problemstillingene som har oppstått etter korona-utbruddet, sier han.

Pakken som nå er presentert viser tydelig at politikerne anerkjenner flyet som en viktig del av kritisk infrastruktur, og denne pakken kommer i kjølvannet av en rekke andre gode tiltak, påpeker Wist.

– Lånegarantien er et konstruktivt forslag som gir SAS et pusterom i en utfordrende situasjon. SAS vil nå studere vilkårene og detaljene i forslaget og jobbe videre med hvordan vi best kan benytte løsningen som ble presentert torsdag kveld, sier Torbjørn Wist i SAS.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.