I et normalår går flyselskapene vanligvis med underskudd om vinteren i et sesongmessig svakt fjerde kvartal – uansett om det er pandemi eller ei.

Nå er fasit for den krevende avslutningen på året klart.

Norwegian fikk et resultat før skatt på 117 millioner kroner i fjerde kvartal 2021. Kvartalet i forveien var det til sammenligning et overskudd før skatt på 168 millioner kroner.

Fjerde kvartal 2020 var sterkt preget av en konkursbehandling og store engangsutgifter, og tallene fra den gang er derfor ikke sammenlignbare – da hadde Norwegian et underskudd før skatt på vel 16 milliarder kroner på bare ett kvartal.

De ferske tallene viser at Norwegian tar steget ut av pandemien, og forbereder en omstart. Ved børsåpning stiger aksjen over seks prosent.

Norwegian-sjef Geir Karlsen er klar med fasiten for fjerde kvartal i fjor. Vanligvis må flyselskapene gripe til lommeboken og bruke ekstra kontanter om vinteren.
Norwegian-sjef Geir Karlsen er klar med fasiten for fjerde kvartal i fjor. Vanligvis må flyselskapene gripe til lommeboken og bruke ekstra kontanter om vinteren. (Foto: Elin Høyland)

I fjerde kvartal økte Norwegian omsetningen til 2,5 milliarder, opp fra omtrent to milliarder i tredje kvartal.

– Jeg er glad for at vi har vært i stand til å tilpasse oss svingninger raskt og effektivt, og at vi kan rapportere et overskudd og en forbedret kontantposisjon i et kvartal sterkt påvirket av omikronviruset og myndighetspålagte reiserestriksjoner, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen.

Alle øyne på kassebeholdningen

Det viktigste tallet for finansanalytikerne i siste kvartal er hvordan kontantbeholdningen har utviklet seg i fjerde kvartal. Ved utgangen av tredje kvartal var beholdningen i Norwegian på vel 7,6 milliarder kroner.

I fjerde kvartal økte Norwegian kontantbeholdningen til 7,7 milliarder kroner.

Med et flyselskaps solide driftskostnader og manglende etterspørsel under korona, har Norwegian-sjef Geir Karlsen særlig ett oppdrag – unngå at selskapet brenner for mye penger i påvente av at passasjerene kommer tilbake.

Og hos investorene på Aker Brygge i Oslo, og selskapets største aksjonær, John Fredriksen på Sloane Square i London, er oppmerksomheten nettopp rettet mot Norwegians kapitalbeholdning.

I den finansielle oppvasken i fjor vår ble enorme mengder gjeld strøket, deretter sprøytet de nye storaksjonærene inn fire milliarder kroner. Sammen med en liten, ekstra egenkapitalinnhenting og et obligasjonslån, som kan regnes som egenkapital, endte egenkapitalen på seks milliarder kroner.

Da Karlsen i høst la frem regnskapene per september i fjor, kunne han vise til at selskapet hadde drøyt 7,6 milliarder kroner i kontanter. På det tidspunktet hadde han klart å øke dette tallet fra knappe 7,5 milliarder kroner i juni i fjor. Norwegian tapte penger på driften også i tredje kvartal i fjor – i det minste langt mindre enn kvartalene i forveien – og fikk et overskudd nederst i regnskapet grunnet finansielle justeringer. I desember i fjor overtok Wizz Air landingsrettighetene på Gatwick etter at Norwegian legger ned satsingen på langdistanse. Norwegian-sjefen ville da ikke si hvor mye selskapet fikk for salget, men bekreftet at det handlet om betydelige verdier.

Norwegians justerte driftsresultat endte med et tap på 87 millioner kroner. Men med en gevinst på 201 millioner kroner, blant annet på grunn av salget av landingsrettighetene på Gatwick, gikk selskapet i pluss.

Norwegian oppgir at de har mottatt 80 prosent av betalingen for landingsrettighetene. Resten får selskapet betalt for i 2022.

Høy drivstoffpris

I rapporten for fjerde kvartal opplyser Norwegian om at driftskostnadene økte med 18 prosent. Oppgangen var i stor grad drevet av høyere produksjon og høye drivstoffpriser.

Totale driftskostnader i fjerde kvartal endte på 2,4 milliarder kroner, opp fra 1,9 milliarder kroner i tredje kvartal.

Selskapet skriver også at den fortsatte økningen i drivstoffprisene ventes å delvis avveie selskapets positive gjeninnhenting på vei ut av pandemien.

Sommeren 2022 vil Norwegian ha 70 fly i drift for å møte produksjonsplanen og den nåværende økningen i passasjeretterspørsel.

Norwegian opplyser at det har et mål om en produksjon på 28.000 millioner tilgjengelige setekilometer (ASK) for 2022. Det er noe ned fra tredjekvartalsrapporten da selskapet la frem et mål om 29.000 millioner tilgjengelige setekilometer for 2022.

Flyr brenner penger

I forkant av kvartalstallene har det vært ventet at selskapet skulle klare seg uten å brenne all verdens av kapital. Torsdag meldte konkurrenten Flyr at det brant nær 440 millioner kroner med kun fem fly på det meste i luften.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.