– Nei, jeg er ikke overrasket. Dette er virkelig ille. Jo, Norwegian vil nok komme seg gjennom sommeren – men that's about it!

Det sier Karl Johan Molnes, leder analyse i Norne Securities, etter at lavprisflyselskapet sendte ut en børsmelding etter børsslutt tirsdag, der de varsler en kjempeemisjon og samtidig estimerer milliardtap i årets første kvartal – som også omfatter påsketrafikken.

Nå skal Norwegian hente inntil 1,3 milliarder kroner i en rettet emisjon ved å utstede nye aksjer og samtidig kvitte seg med fly for å få inn mer penger.

Molnes mener at Norwegian har gjort to kjempetabber:

– For det første fikk de ikke tillatelse til å bruke asiatisk mannskap på fly til og fra USA, og for det andre satser de kun på lavprispassasjerer. De er nødt til å få flere businesspassasjerer for å tjene penger, for det man vet fra det amerikanske flymarkedet er at 13 prosent av passasjerene står for hele 50 prosent av inntektene. De øvrige 87 prosentene reiser bare to ganger i året, og da flyr de så billig som mulig, sier Karl Johan Molnes.

Tror flere «redningsaksjoner» blir nødvendig

Han tror de pengene som Norwegian nå får inn via gigantemisjonen bare er første skritt i redningsaksjonen.

Karl Johan Molnes, leder analyse i Norne Securities.
Karl Johan Molnes, leder analyse i Norne Securities. (Foto: Norne Securities)

– Slik som det er nå, tjener bare Norwegian penger én måned i året – i juli. Det er dårligere business enn Diplom-Is, det. For å si det sånn: McDonalds selger burgere til én dollar, men det er ikke de burgerne de tjener penger på, sier Molnes.

Han tror Norwegian må ut på pengejakt igjen senere for å klare å holde hodet over vannet. Businessmodellen til selskapet er helt feil, mener han.

– Norwegian er et bunnløst sluk, og det før de har fått levert alle Dreamlinerne sine. Det første Bjørn Kjos bør gjøre er å legge ned langdistansesatsingen. Nå skal selskapet også satse i Argentina, et marked der ingen tjener penger.

– Lite imponert

Emisjonen har fått signifikant støtte fra eksisterende aksjonærbase, het det i børsmeldingen Norwegian sendte ut tirsdag.

Dette får Karl Johan Molnes til å riste på hodet:

– De som eier aksjer i Norwegian har sovet altfor lenge, og de kan ingenting om fly. Jeg er lite imponert. Men de får bare holde på. Hvis Norwegian skal overleve, må det nok flere redningsaksjoner til i tiden fremover. Mer kapital må inn i selskapet, for Norwegian taper nå enormt mye penger i forhold til forventningene, sier han.

Hvis passasjerene vil hjelpe Norwegian nå, må de være villig til å betale mer enn lavpris for billettene sine, påpeker han.

– Men jeg er redd det allerede er for sent.

- Utfordringene er ikke over

NHH-professor og flyanalytiker Frode Steen skriver i en sms til DN at utfordringene til Norwegian ikke er over:

- Jeg tenker at dette ikke er gode nyheter, men her skjer det mye samtidig. Norwegian har noe høyere tapsandel i forhold til inntekt i 2017 og 2018, men de har også fått nedskrivingen av verdien på Bank Norwegian på ryggen. Utfordringene på langdistanse er selvfølgelig ikke over. Hva de får til innenriks i Argentina, gjenstår å se, skriver han.

Norwegian ønsker ikke å gi ytterligere kommentarer i forbindelse med børsmeldingen før onsdag formiddag.

- Vi er nå midt i arbeidet med transaksjonen og har ikke anledning til å svare på detaljerte spørsmål, skriver kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i epost til DN.(Vilkår)

For 210.000 kroner kan du få fem mål tomt og denne spektakulære utsikten
Det er bare en hake.
02:08
Publisert: