– Det er mitt mål at vi også i fremtiden skal være en sterk aktør i disse markedene, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram under en pressekonferanse om de ansatte i Sverige og Danmark som mister jobben.
Pressekonferansen ble avholdt på Norwegians hovedkontorer på Lysaker. Disse, kunne DN nylig fortelle, er blitt for kostbare for det kriserammede selskapet, og de forsøker å kvitte seg med leiekontrakten. Men det var ikke det Schram skulle snakke om.
Mandag meldte Norwegian at deres fire bemanningsselskaper i Sverige og Danmark begjærer seg konkurs. I disse landene har ikke selskapet fløyet på flere uker.
– Det vi er i nå er en krisehåndtering. Det betyr at i denne krisehåndteringen når vi ikke har noen fly eller noen passasjerer har vi heller ikke inntekter. Da er det en ting som gjelder og det er å få kostnader ut av selskapet. Det vi gjør nå er å redusere kostnader. Når man reduserer kostnader forlenger man i livet til selskapet. Det er det handler om nå, sier Schram.
Beholder tillatelser
Schram understreker under pressekonferansen at Norwegian beholder tillatelsene de har i markedene og at de fortsatt ønsker å gjenoppta driften her.
– Vi håper å kunne tilby jobber til så mange som mulig av dem som rammes i dag når dette er over, sier han.
Konkursbegjæringene fører til at 1571 piloter og 3134 kabinansatte i Sverige, Danmark, Finland, Spania, Storbritannia og USA mister jobben.
Schram peker selv på en rekke ting som må på plass for at Norwegian igjen kan fly i resten av Skandinavia. I tillegg til at det rent faktisk må bli tillatt, forutsetter det også at kundene ønsker å fly. Derfor vil en gjenkomst i disse markedene skje meget gradvis, slik at ikke kostnadene løper løpsk.
De 700 pilotene og 1300 kabinansatte i Norge, Frankrike og Italia påvirkes ikke. Grunnen til at det ikke blir aktuelt å kvitte seg med de norske ansatte er at staten her tar over lønnskostnadene i permitteringsperioden.
«Til tross for grepene selskapet har tatt, og i fraværet av betydelig finansiell støtte fra svenske og danske myndigheter, har vi ikke noe valg» skrev selskapet i en melding mandag.
Vurderer fremtiden
I tillegg til å begjære de fire pilot- kabinpersonalselskapene konkurs har Norwegian også sagt opp avtalen med bemanningsselskapet OSM Aviation.
I en kommentar til DN sier administrerende direktør Espen Høiby at de har vært i tett dialog med Norwegian med håp om at avtalen kunne videreføres i en eller annen form, inntil selskapet mottok mer krisehjelp fra norske myndigheter.
– Vi er ikke enige med Norwegian i grunnlaget for oppsigelsen av avtalen med OSM Aviation. Det vi er mest opptatt av nå er imidlertid at Norwegian kommer til enighet med sine eiere og kreditorer slik at selskapet kvalifiserer for krisehjelp fra myndighetene og kan drive videre med OSM Aviation som en viktig samarbeidspartner, uttaler Høiby.
For å gjøre det ekstra pikant eier Norwegian 50 prosent av selskapet det nå har sagt opp avtalen med. Nå er spørsmålet hva det betyr for OSM.
– Vi vil de nærmeste dagene vurdere konsekvensene for selskapet og våre medarbeidere, sier Høiby.
Da nyheten ble kjent stupte Norwegians aksjekurs umiddelbart. Den lå inntil da over åtte prosent i pluss, men stupte i minuttene etter ned til minus 18 prosent. Kort tid før pressekonferansen hadde aksjen hentet seg inn og lå i minus 3,5 prosent. Aksjen endte ved børsslutt ned 0,22 prosent. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.