Torsdag kveld utlyste staten en lånegaranti for den kriserammede norske luftfartsbransjen. Av seks milliarder kroner i potten, kan inntil halvparten gå til Norwegian. Nå oppfyller selskapet kravene for å utløse første del av pakken – til sammen 300 millioner kroner – opplyser selskapet i en børsmelding tirsdag.

Da børsen åpnet tirsdag morgen så det ut som om nyheten ble tatt godt imot, og Norwegian-aksjen suste 23 prosent i været. Så snudde det, og 40 minutter senere var oppgangen redusert til under 3 prosent.

Pengene skal være på vei

I låneordningen garanterer staten for inntil 90 prosent av lånene forutsatt at selskapet får banker eller andre finansinstitusjoner til å stå for de resterende ti prosentene. Nå har Norwegian fått på plass to nordiske banker som hjelper dem med dette. Arbeidet med dette har pågått siden krisepakken ble lagt frem torsdag kveld opplyser selskapet.

Finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian sier til DN at garanti fra bankene på ti prosent er sikret, og i dette tilfellet skal de også bidra med kapitalen. Så pengene er på vei, men det er papirarbeidet som gjenstår, ifølge Karlsen.

Slik så det ut da flytrafikken over Skandinavia bråstoppet mandag 16. mars 2020
Koronapandemien har gitt katastrofale følger for flytrafikken over Gardermoen.
01:05
Publisert:

Har begrensede valgmuligheter

Lånene deles ut i tre faser, og de første 300 millionene setter Norwegian i stand til å jobbe mot å oppfylle kriteriene for neste fase. Det kriserammede selskapet opplyser at de jobber med Garanti-instituttet for eksportkreditt samt Nærings- og fiskeridepartementet for å klargjøre hvilke krav de må oppfylle, og vil oppdatere markedet så fort dette er på plass.

«Statens lånegarantiordning er helt vesentlig for selskapet, ettersom tilstanden til kapitalmarkedene, kombinert med utfordrende tider for luftfartsbransjen begrenser valgmulighetene» skriver selskapet i børsmeldingen tirsdag.

DNB Markets: – Frykter den statlige pakken er for liten

En fersk oppdatering fra DNB Markets beskriver de 300 millionene som godt nytt for selskapet, men setter tydelige spørsmålstegn ved selskapet:

– Like fullt fortsetter vi å tro at den statlige pakken er for liten, og at det vil bli utfordrende for Norwegian å oppfylle forutsetningene. Dagens aksjonærer risikerer også en vesentlig utvanning dersom selskapet skulle oppfylle kravene til fase 3, skriver investeringsbanken.

For å utløse fase 2 som utgjør 1,2 milliarder kroner må det gjeldstyngede selskapet få bedre vilkår på lånene sine. Resten av redningspakken på 1,5 milliarder kroner vil først kunne gjøres tilgjengelig, dersom selskapet får på plass ny egenkapital på et nivå som myndighetene mener er akseptabelt (åtte prosent sammenlignet med dagens 4,8 prosent).

– Vi forblir bekymrede for at den totale pakken er for liten i forhold til Norwegians kontantforbruk, som vi venter at kan være inntil 1,5 til to milliarder kroner i måneden. Dermed reflekterer ikke pakken, slik vi ser det, at reiserestriksjoner kan vedvare over lengre tid, skriver DNB Markets.

Heller ikke SEB er beroliget av at Norwegian har utløst 300 millioner. Banken regner med at Norwegian trenger ytterligere fem milliarder i egenkapital, fremgår det i en fersk analyse. Dette vil være svært utfordrende når markedsverdien er på 1,5 milliarder med dagens lave kurser, og i likhet med DNB Markets frykter SEB at en emisjon vil føre til kraftig utvanning for dagens aksjonærer. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.