Ifølge flysmart24.no heter det at de fire regjeringspartiene skal «samarbeide med Russland om overflyvningsrettigheter». Det er første gang denne saken har vært så eksplisitt prioritert av en regjering, melder nettstedet.
Ifølge Norwegian gjør rundt 60 år gamle regler at det kun er SAS blant de skandinaviske selskapene som får fly via Sibir til Asia.
– Ting har endret seg på 60 år, altså. I dag er det den rene parodien. Det var greit nok i oppbyggingstiden etter krigen, men vi er ferdige med den, uttalte Norwegian-sjef Bjørn Kjos til NTB om saken i 2017.
Han har tidligere varslet at selskapet er rede til å åpne en rekke direkteruter til Asia dersom selskapet får rettigheter til å fly den korteste strekningen mellom Europa og Asia, som er over Sibir. Kjos har blant annet trukket frem Kina, Korea, Japan, Hongkong, India og Pakistan.
– Vi er veldig god fornøyd med at regjeringen ser verdien av økt trafikk mellom Norge og Asia, både for eksportnæringen og turisme i hele landet, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til flysmart24.no.
Også Kristin Krohn Devold, sjef for NHO Reiseliv, er optimistisk.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.