Mandag kunne Norwegian-sjef Jacob Schram puste lettet ut. På en ekstraordinær generalforsamling sa aksjonærene ja til styrets kriseplan, og selskapet var reddet. Problemene er imidlertid ikke helt over for flyselskapet. Koronakrisen medfører fremdeles strenge reiserestriksjoner rundt om i verden.

I en fersk analyse skriver Norwegian-analytiker Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets at Norwegian kan komme til å trenge ytterligere flere milliarder kroner i likviditet når flyselskapet for alvor skal starte opp igjen til neste år.

«Milliarder, ikke millioner»

I analysen skriver Westby at så lenge Norwegian får konvertert sin arbeidskapital til egenkapital vil den statlige lånegarantien på tre milliarder kroner kunne gi Norwegian tilstrekkelig med likviditet til å klare seg inn i fjerde kvartal.

Dersom Norwegian lykkes med det, mener han imidlertid at flyselskapet vil kunne trenge ytterligere tre til fire milliarder kroner fra slutten av fjerde kvartal og gjennom oppstartsfasen.

Norwegian flyr for tiden kun med syv fly, og har gått inn i en dvalemodus. Dette regner flyselskapet med vil fortsette i lang tid. Westby mener at oppstartsfasen krever en god del mer penger.

«Derfor er vårt hovedscenario at det vil være behov for mer likviditet, og det vil være milliarder, ikke millioner av kroner som kreves», skriver analytikeren.

Uten en konvertering av driftsutgifter/arbeidskapital til egenkapital vil penger ut av selskapet trolig beløpe seg til over seks milliarder kroner fra andre kvartal til fjerde kvartal, ifølge Westby.

Selg og kursmål på én krone

Norwegian henter for tiden friske penger gjennom en emisjon. I forbindelse med dette la selskapet tidligere denne uken frem et prospekt og her kommer det frem flere detaljer for hvordan «Nye» Norwegian skal se ut etter koronakrisen.

Dersom følgene av pandemien fortsetter neste år, skriver selskapet at de vil trenge mellom 300 og 500 millioner kroner hver måned i første kvartal neste år.

Konverteres arbeidskapitalen anslår Westby at det vil være rundt fem milliarder aksjer i Norwegian ved utgangen av neste år. Da vil dagens aksjonærer sitte igjen med rundt 3,3 prosent av selskapet.

Westby har satt kursmålet på Norwegian-aksjen til en krone, og anbefaler salg av aksjen. Da Oslo Børs stengte torsdag sluttet Norwegian-aksjen til 4,2 kroner aksjen. Flyselskapet har nå en markedsverdi på 686,9 millioner kroner.

Øyner overskudd i 2022

Westby og Sparebank 1 Markets har endret sine estimater for Norwegians inntjening de neste par årene. I de gamle estimatene anslo meglerhuset at Norwegian ville ha et driftsresultat på henholdsvis 4,6 og 6,5 milliarder kroner i 2021 og 2022.

I de nye estimatene anslås det at Norwegian vil få et driftsresultat på minus 1,3 milliarder kroner i 2021 og et overskudd på driften på 2,9 milliarder kroner i 2022.

I 2022 anslås driftsmarginen til 11,2 prosent. Sparebank 1 Markets har tidligere ment at Norwegian må ha en driftsmargin på rundt 11 prosent for å generere nok penger for reinvesteringer.

Estimatene legger til grunn at Norwegian opererer rundt 120 fly.

I 2022 estimerer Westby at Norwegian nettoresultat vil være på 642 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.