–Jeg kan ikke gi noe estimat for de fortløpende kostnadene våre. Nå jobber vi med å flytte de berørte passasjerene, der det fortsatt er noen hundre passasjerer som skal fraktes inn og ut av Norge i dag, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til DN onsdag morgen.

Norwegian meldte tidligere onsdag at selskapet har jobbet gjennom natten for å løse problemene etter at selskapets Boeing 737 Max 8-fly er satt på bakken.

Slik sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos unnskyld på Twitter
01:17
Publisert:

Norwegian-kommunikasjonssjefen sier selskapet ikke skal lide noe økonomisk tap som følge av kaoset som har oppstått etter søndagens Ethiopian Airlines-flystyrt, men vil ikke kommentere selskapets dialog med flyprodusenten Boeing eller hvorvidt produsenten synes kravet er rimelig.

Venter på beskjed

Norwegian tok avgjørelsen om å sette flyene på bakken etter at britiske og irske luftfartsmyndigheter bestemte seg for å stenge luftrommet for den omdiskuterte Boeing 737 Max 8 tirsdag ettermiddag.

Flytypen har vært involvert i to flyulykker de siste månedene. Det har ført til at rundt 50 land har forbudt flyene i sitt luftrom. Avgjørelsen ble tatt som et «føre var»-tiltak før man vet mer om bakgrunnen for Ethiopian Airlines-ulykken, sier Sandaker-Nielsen.

– Nå er flyene parkert inntil ny instruks fra europeiske luftfartsmyndigheter foreligger for å sette flyene tilbake, og håper det kommer så fort som mulig. Vi venter ikke at denne situasjonen kommer til å vare lenge, sier han, uten å ville utdype tidshorisonten.

– Dere sier dere tok beslutningen etter at Storbritannia og Irland stengte luftrommet. Er det disse, Den europeiske luftfartsmyndighetene (EASA) eller andre dere venter å høre fra?

–Europeiske luftfartsmyndigheter er samlet om vurderingen, sier Sandaker-Nielsen.

–Hva slags beskjed venter europeiske luftfartsmyndigheter på, som får konsekvenser for dere? En bekreftelse fra Boeing om hvorvidt det er noe galt med med maskinene? En rapport om årsaken til flyulykken i Etiopia? Eller noe annet?

– Det må du spørre myndighetene om. Det er de som har gitt instruks om at flyene skal settes på bakken inntil videre, svarer han.

Luftfartstilsynet: «For tidlig å si»

Onsdag ettermiddag skriver Luftfartstilsynet i en oppdatering at det er EASA som vil kunne oppheve flyforbudet, og det vil da gjelde i Norge. EASAs påbud gjelder for alle flyselskaper i land som er tilknyttet EASA, for operatører utenfor Europa som ønsker å fly til eller fra Europa.

«Flyforbudet fra EASA gjelder inntil man får en nærmere avklaring. Det er for tidlig å si hva denne avklaringen vil bestå i. Foreløpig er årsakene til flyulykkene ikke kjent og EASA innførte det midlertidige flyforbudet ut fra et føre-var-prinsipp».

De viser til EASAs direktiv om flyparkeringen, som viser til at:

  • De ikke kan utelukke at det er en sammenheng mellom de to ulykkene
  • De vurderer om det skal ytterligere tiltak til for å forsikre seg om at flytypen fortsatt er luftdyktig.
  • De setter flyene på bakken mens de venter på mer informasjon.

EASA har ikke svart DNs henvendelser.

Setter inn Dreamliner

Frem til situasjonen er avklart, er Norwegians «plan B» å flytte passasjerer til andre fly.

– Vi har noen reservefly å sette inn, samt en Dreamliner. Det hjelper også at dette er vintersesong, med mer ledig kapasitet enn resten av sesongen, påpeker han.

Hverken amerikanske luftfartsmyndigheter eller Boeing selv har foreløpig anbefalt å sette maskinene på bakken. Sandaker-Nielsen mener aktørene selv må svare for vurderinger de gjør.

Politikere fra begge de store partiene i USA har forlangt at Boeings ulykkesfly settes på bakken. Kursverdier på nesten 250 milliarder kroner har forsvunnet fra Boeing siden dødsulykken i Etiopia.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

NSB blir til Vy. Passasjer: – Ny, var det ikke det?
02:10
Publisert: