Mens konkurrenten SAS kjemper for livet ser det lysere ut for Norwegian. Ferske trafikktall for juni viser at bestillingene fortsetter å renne inn hos lavprisselskapet, etter oppløftende tall også for mai.
I juni fraktet Norwegian 1,9 millioner passasjerer, en økning på 19 prosent fra mai. I en børsmelding skriver Norwegian at dette er den beste måneden, målt i antall passasjerer, siden før pandemiutbruddet.
– Jeg er veldig fornøyd med å ha hatt nesten alle av våre 400 til 450 daglige flyvninger i drift denne måneden. Det har vært utfordrende på grunn av streiken blant flyteknikerne i Norge og begrensningene på noen europeiske flyplasser, sier Geir Karlsen i meldingen.
Konsernsjefen opplyser videre at selskapet opplever økt pågang etter billetter denne sommeren.
Fyller flere seter
Fyllingsgraden, altså hvor mange av flyets seter som er fylt opp, var på 84,9 prosent i juni, mot 79,2 prosent i mai.
Den totale kapasiteten (ASK), som forteller hvor mange kilometer per sete som er fløyet i en gitt periode, var 2924 millioner setekilometer i juni. Den faktiske passasjertrafikken, der man kun regner med de setene som hadde passasjerer, var på 2482 millioner setekilometer.
Billettinntekter per fløyet passasjerkilometer – det som på luftfartslingo kalles yield – var 0,67 kroner i juni. Den totale yielden var 0,81 kroner.
Norwegian hadde i snitt 68 fly i drift i mai. 99,1 prosent av alle de oppsatte flyvningene var i drift i juni, mens 69,6 prosent av flyvningene tok av til tiden.
Mens SAS altså er blitt kastet ut i en krise etter at 900 piloter gikk ut i streik tidligere denne uken, er Norwegian-sjef Karlsen fornøyd med at selskapet han leder kom til enighet med fagforeningene. I juni ble det nemlig fremforhandlet en ny tariffavtale mellom Norwegian, Norwegian Pilot Union og den norske kabinforeningen.
Den nye tariffavtalen varer i to år.
– Vi er veldig glade for at det er enighet med både de kabinansatte og pilotene om en ny tariffavtale, og for at vi har teknikerne tilbake på jobb. Det betyr at vårt ruteprogram går som planlagt, sier Karlsen i en melding.
Mange nye fly
Det er ikke mer enn et drøyt år siden Norwegian kjempet i domstolene for å overleve pandemien, samtidig som selskapet befant seg i en langvarig konflikt med flyprodusenten Boeing.
De siste månedene har det imidlertid snudd markant rundt for Norwegian.
I slutten av mai kunngjorde Norwegian kjøp av minst 50 nye fly fra Boeing, samtidig som søksmålet mot flyprodusenten er ventet å bli avsluttet når Norwegian formelt signerer avtalen om flykjøpene.
Flyene skal Norwegian i stor grad eie selv, og de er ment å erstatte leasingavtalene som utløper mellom 2025 og 2028. En del av avtalen er altså et forlik grunnet tekniske problemer med tidligere fly. I beste fall kan Norwegian bruke pengene til å slippe unna forskuddsbetaling på kjøp av nye fly.
– Dette er den delen av en restrukturering av selskapet som sto igjen. Dette var den siste brikken, sa toppsjef Geir Karlsen til DN i forbindelse med storavtalen.
Dersom Norwegian utøver opsjoner og kjøper alle de 80 flyene vil det norske flyselskapet nærme seg opp mot hundre fly i flåten.
Etter den store restruktureringen og den påfølgende kapitalinnhentingen i fjor vår er det nå John Fredriksen som er største eier i flyselskapet, med knappe 14 prosent av aksjene. Sundt-familien og Folketrygdfondet eier henholdsvis om lag 11,4 og 6,6 prosent.
Norwegian-aksjen har falt om lag 16 prosent så langt i år.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.