Leder i Norwegian Pilot Union, fagforeningen som representerer flyselskapets piloter i Norge, Sverige og Danmark, sier nyheten om at tidligere toppsjef Jacob Schram erstattes av finansdirektør Geir Karlsen kom brått på.

– Det var helt klart overraskende, men når vi leser nyhetene vet vi hva vi har foran oss. Geir Karlsen er både hjernen og gjennomføreren av det hele, og som vi har hele vår tiltro til, sier leder i fagforeningen, Alf Hansen.

Geir Karlsen overtar for Jacob Schram som Norwegian-toppsjef på dagen.
Geir Karlsen overtar for Jacob Schram som Norwegian-toppsjef på dagen. (Foto: Per Thrana)

– Hadde fagforeningen tillit til Schram videre?

– Han holdt kanskje mer på med sine egne ting og rekonstruksjonen. Det er vanskelig å si, han holdt i de store trådene og vi jobber med vårt. Vi er i hvert fall veldig glad for at Karlsen er med oss videre. Han tror jeg er helt essensiell for at vi har kommet oss igjennom stormen, sier Hansen.

Mot etterlønn

Schram har ni måneders oppsigelsestid og vil ifølge mandagens melding «støtte styret på heltid» frem til utgangen av mars 2022. Av meldingen fremgår det også at Schram etter det vil motta et sluttvederlag på 15 måneder. Denne har imidlertid styret i Norwegian ønsket å kutte ned på.

«Styret har forsøkt å redusere sluttvederlaget for å gjenspeile utfordringene luftfarten står overfor, men lyktes ikke å komme til enighet om dette», heter det.

Ifølge årsrapporten for 2020 hadde Schram en fastlønn på syv millioner kroner. Det er denne som danner grunnlaget for 15 måneders etterlønn. I årsrapporten opplyses det at det ikke ble gjort noen endringer i kompensasjonen til ledelsen i fjor.

Det betyr at Schram vil motta totalt 8,75 millioner kroner fra Norwegian i etterlønn.

– Og hva mener fagforeningen om at Schram tar med seg etterlønn på 8,75 millioner kroner?

– Vi mener at bonuser som deles ut i svært vanskelige tider ikke burde vært gjennomført.

I en tekstmelding mandag opplyser Schram at han har vært villig til å forhandle med styret om å revidere sin etterlønnsavtale, og at han har kommet med konkrete tilbud som ville ha redusert denne i betydelig grad.

– Disse forhandlingene førte dessverre ikke frem, sier Schram.

– Bonus og sluttpakke er uheldig

Også fagforeningen for Norwegians kabinansatte stiller seg kritiske til Schrams etterlønn og bonusordning.

– Jeg synes bonus og sluttpakke er ganske uheldig, og er kritisk til en bonusordning i den størrelsen i den rekonstruksjonsfasen vi har vært i. Vi er ikke ute av konkursen ennå, og skal tjene penger. Men vi har kommet ut med en godkjent finansplan og en fantastisk rekonstruksjon, og vil fortsette å jobbe for å få passasjerene tilbake, sier Rene-Charles Gustavsen, leder i Norwegian Kabinforening.

Gustavsen sier mange av de kabinansatte har et forhold til Jacob Schram som en tydelig frontfigur, men at fagforeningen forståelig nok har sett lite til ham under rekonstruksjonen.

– Det er forventet at du ikke ser så mye av en sjef som er opptatt med å redde flyselskapet. Han har ikke hatt tid til fagforeningen og vi har ikke sett så mye til Schram, sier Gustavsen.

– Hva mener kabinforeningen om Karlsen som ny sjef?

– Han er i utgangspunktet den som har stått på med den finansielle rekonstruksjonen som er fremlagt og gjennomført. Han har stått på døgnet rundt. Og det er klart at han har stor kredibilitet blant investorene og selskapets styre, og stor tillit innad i selskapet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.