Milliardunderskudd har rammet Norwegian de siste årene, og en del av medisinen har vært å selge noen av de eldste Boeing 737-flyene – arbeidshesten på ruter i Europa – for å få inn kontanter til driften. I tillegg er det slutt på flere års kraftig vekst – i form av nye ruter i Europa og til andre kontinenter.

Nettopp langdistanse til Nord- og Sør-Amerika har stått for det meste av veksten de senere årene. Norwegian har stått ved en massiv bestilling av over 40 langdistansefly med prislapp på rundt én milliard kroner stykket etter rabatter. Netto rentebærende gjeld i selskapet har økt fra 30 til over 60 milliarder kroner på ett år.

Styreleder Niels Smedegaard sier for første gang at Norwegian kunne klart seg med færre Dreamliner-fly.

– Vi har kanskje ett eller to Dreamliner-fly til salgs, om noen er interessert, sier han.

Torsdag la Smedegaard og fungerende toppsjef Geir Karlsen frem et positivt kvartalsresultat, men Norwegian flyr fortsatt mot underskudd i hele 2019.

«Vil ikke ha et brannsalg»

Salg av Dreamliner-fly vil både redusere gjelden og forhåpentlig gi en gevinst i tillegg. Smedegaard erkjenner at det er krevende å få til et slikt salg.

– Det er noe vi holder øye med. Vi vil ikke ha et brannsalg, men hvis vi kan selge med fortjeneste, så gjør vi det, sier Smedegaard.

Et Boeing Dreamliner-fly på Oslo lufthavn.
Et Boeing Dreamliner-fly på Oslo lufthavn. (Foto: Per Thrana)

En utfordring er at langdistansefly innvendig er spesialtilpasset ett flyselskap, og det tar tid å overføre til andre. Norwegian får levert fem Dreamliner-fly i 2020 og 2021, som ikke er produsert ferdig.

– Har Norwegian vokst for mye på langdistanse?

– Vi går inn i en ny fase med lavere produksjon fremover. Det er hovedsakelig på kortdistanse det skjer, men kanskje også på langdistanse, sier han.

Norwegian har varslet kutt i ruteproduksjonen på ti prosent neste år, etter mange år med kraftig vekst. Det har hittil ikke varslet nedbemanninger. Storbanken HSBC i London legger til grunn at Norwegian vil kutte 15 prosent på Europa-ruter og holde produksjonen på langdistanse omtrent uendret.

Har fire-fem fly i reserve

HSBC-analytiker Andrew Lobbenberg tror eierne igjen må skyte inn penger.

«For at virksomheten skal ha en mulighet til å blomstre, tror vi det trenger en ganske betydelig rekapitalisering,» skrev han før helgen.

Norwegian har ikke annonsert nye rutekutt på langdistanse, men problemer med Rolls-Royce-motorer gjør at fire-fem Dreamliner-fly til enhver tid er på service gjennom vinteren.

– Det har også vært fordel å ha mange fly, på grunn av motorproblemene, sier Smedegaard.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.