Norwegian hadde innkalt aksjonærene til en ekstraordinær generalforsamling på internett torsdag for å stemme over en rekke forslag til å refinansiere av selskapet. Styret og ledelsen fikk solid flertall for alle delene av planen, og kan arbeide videre med å redde konsernet fra konkurs.

Konsernsjef Jacob Schram var lettet etter seansen.

– Dette var viktig for oss. Konkursbeskyttelsen (i Irland, red.anm.) har gitt oss husly for vinteren, og det vi fikk i dag var verktøykassen til forhandlinger med kreditorer og andre investorer, sier han.

– Var du noen gang i tvil om denne planen skulle gå gjennom?

– Man er alltid litt i tvil før viktige begivenheter som dette. Jeg hadde en god følelse, sier Schram.

I mai i år måtte selskapet sist gang reddes av aksjonærene, og den gang var det langt større usikkerhet om hvorvidt eierne ville godta en ferdigforhandlet avtale med store kreditorer.

Konsernsjef Jacob Schram (foran) og finansdirektør Geir Karlsen vil ikke kommentere de voldsomme svingningene i aksjekursen.
Konsernsjef Jacob Schram (foran) og finansdirektør Geir Karlsen vil ikke kommentere de voldsomme svingningene i aksjekursen. (Foto: Elin Høyland)

Spleiser 100 aksjer til én

Allerede fredag er neste steg i kriseøvelsene, for da skal Norwegian-aksjer spleises – 100 eksisterende aksjer slås sammen til én – og det vil si at kursnivået endres tilsvarende. Den siste måneden har kursen hoppet mellom 32 øre per aksje på det minste og cirka én krone per aksje på det meste. Etter en spleis tilsvarer det mellom 32 og 100 kroner per aksje.

Aksjen steg tidvis mer enn 15 prosent torsdag, men det er likevel ikke åpenbart at aksjen skal stige videre – for markedsaktører har pekt på at aksjen lenge har vært ekstremt overpriset.

Finansdirektør Geir Karlsen vil ikke si om kursene den siste uken gjenspeiler de reelle aksjonærverdiene.

– Det har jeg ingen kommentar til, sier Karlsen.

Torsdag ettermiddag var kursen mellom 0,60 og 0,70 kroner – og det tilsvarer mellom 60 og 70 kroner per aksje fra og med fredag.

I innkallingen til generalforsamlingen har Norwegian anslått at det skal trykkes nye aksjer med pris i intervallet fem til 40 kroner stykket – altså langt under dagens kursnivåer.

Senere har styret endret intervallet – fra fem til 200 kroner per aksje, men uten å si noe om begrunnelsen for det voldsomt store intervallet eller hvordan prisen skal settes.

Det er også uklart hvor mye friske penger som skal hentes inn – «inntil» fire milliarder kroner.

Karlsen sa under generalforsamlingen at en fortrinnsrettsemisjon kan skje i slutten av februar 2021, eller kanskje litt senere.

– Når får aksjonærene vite mer om størrelse og kurser i emisjonen?

– Det blir en balanse med tanke på hvilket selskap vi er etter konkursbeskyttelsen. Selv om vi har en plan, vet vi ikke før et stykke ut i januar og februar hvilke deler av virksomheten som er med videre. Vi er allerede ute og tester investorinteressen, og når vi har et klarere bilde av det, kan vi gå ut med hvor mye kapital vi skal hente og til hvilken kurs, sier Karlsen.

Styret og ledelsen har i det siste diskutert hyppig om fremtiden for langdistansevirksomheten mellom Europa og andre kontinenter. DN skrev denne uken at flere personer i styret ønsker å legge ned virksomheten, som har påført Norwegian store tap og ekstrakostnader siden oppstarten i 2013.

Taus om tall på langdistanse

Schram sier om skjebnen på langdistanse:

– Det er et område som var i endring allerede før vi gikk inn i denne prosessen, og som vi jobbet for å gjøre mer lønnsomt. Strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet ble lagt i 2018, og vi så at vi var på veldig god vei fremover på langdistanse for korona inntraff.

– Har langdistanse noen gang gitt et positivt bidrag på bunnlinjen før korona?

– Vi kommenterer ikke enkeltdeler av virksomheten på den måten.

– Når vil dere ta en beslutning om langdistanse?

– Det har vi startet med, og det er en del av løsningen for hvordan selskapet skal se ut etter konkursbeskyttelsen. Da vil vi se på kort- og langdistanse og hva som er med videre, sier Schram.

Dagens møte ble innledet av styreleder Niels Smedegaard, som nylig holdt det åpent om langdistanse blir med videre.

På møtet ba styrelederen om vide fullmakter.

– Det aller viktigste er at Norwegian skal komme ut av krisen som er skapt av korona, og komme ut av det som et investerbart selskap, sa Smedegaard.

Alle delene av planen ble stemt gjennom.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.