Torsdag ble det altså klart at tidligere McKinsey-topp og den tidligere, midlertidige sentralbanksjefen på Island, Svein Harald Øygard, er foreslått som ny styreleder i flyselskapet Norwegian.

Dermed er det slutt for danske Niels Smedegaard, som kom inn som styreleder i Norwegian i 2019. Han har vært med på å lede selskapet gjennom en omfattende restrukturering, konkursbeskyttelse og som kjent koronakrisen som sendte en helt flybransje i knestående.

I et intervju med den danske næringslivsavisen Børsen.dk oppsummerer Smedegaard det siste året slik:

– Det har vært vilt.

«Jeg håper jeg aldri får bruk for det jeg har lært»

Smedegaard kom altså inn som styreleder i Norwegian våren 2019. Det var en turbulent tid for selskapet, som var hardt preget av milliardtap og nedbygging av gjeld allerede før korona. Den gang, i mai 2019, ble det kjent at Smedegaard fikk betalt både i form av et klekkelig styrehonorar og et millionbeløp i form av Norwegian-aksjer. Ifølge siste tilgjengelige årsrapport for 2020 har Smedegaard også i fjor fikk betalt i form av kontanter og flere aksjer.

Under ett år etter Smedegaards tiltreden som styreleder ble altså verden rammet av koronaviruset. Det siste året har Smedegaard knapt fått muligheten til å besøke Norge, og sa til DN i januar at han ikke ville stå i veien dersom noen ønsket han byttet ut.

Overfor danske Børsen anslår Smedegaard at han deltok på 51 styremøter i løpet av fjoråret, mens det stormet som verst.

– Jeg håper egentlig aldri at jeg noen gang vil få bruk for det jeg har lært om press, usikkerhet, skiftende planer og forhandlinger med 30 til 40 forskjellige banker på én gang, sier Smedegaard til avisen.

Han gir konsernsjef Jacob Schram og finansdirektør Geir Karlsen mye av æren for at Norwegian har kommet seg helskinnet gjennom det siste året. Likevel innrømmer han at han var i tvil om de skulle lykkes.

Han vil derimot ikke skylde på noen for problemene Norwegian havnet i, med milliardgjelden, den store flåten og de mange tusen ansatte.

– Det er å være etterpåklok. Norwegian hadde ekspandert for kraftig, og hverken finansieringen eller selskapet var bygget for å håndtere det. Det er ingens skyld. Det har alle hatt et medansvar for, men det var klart i 2019 at både Kjos og den daværende toppsjefen ikke lengre hadde den nødvendige energien til å klare det, sier Smedegaard til Børsen.

Ledet Island gjennom finanskrisen

Hans arvtager, Svein Harald Øygard, er utdannet samfunnsøkonom og ble kunngjort innstilt torsdag. Han har en lang karriere bak seg i den amerikanske konsulentgiganten McKinsey & Company, der han begynte i 1995. Fra 2005 til 2007 ledet han det norske McKinsey-kontoret. Fra februar til september 2009 var Øygard en periode sentralbanksjef på Island, mens finanskrisen herjet med landets økonomi.

Fra 2009 til 2016 jobbet Øygard igjen hos McKinsey i Norge, og har blant annet ledet utviklingen av kompetanseutvikling innen olje og gass globalt, med ekspertise på Sør-Amerika.

Øygard tiltrer etter at skipsreder John Fredriksen og flere andre nøkkelinvestorer i «nye» Norwegian har kommet inn på eiersiden. Torsdag ble det for øvrig også klart at Øygard går inn i Fredriksens Seadrill som styremedlem.

Etter påfyll av seks milliarder kroner i friske penger denne uken, skal Norwegian forberede en omstart av virksomheten på vei ut av pandemien.

Samtidig starter en hard konkurranse i det norske markedet med Erik G. Braathen-startede Flyr som har første avgang fra Oslo til Tromsø i slutten av juni.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.