Den erfarne danske forretningsmannen Niels Smedegaard kunne knapt ha håpet på bedre entré i vervet som styreleder for kriseforfulgte Norwegian.

Få timer før han ble valgt på generalforsamlingen tirsdag, la selskapet frem en børsmelding som sendte aksjen til værs. Selskapet tjener endelig mer penger på billettene, drevet frem av både påsketrafikk og SAS-streik som ga økt etterspørsel hos den røde konkurrenten i april.

Smedegaard er overbevist om at selskapet er på rett kurs:

– Jeg tror stegene tatt de siste månedene er riktig. Den voldsomme veksten i form av nye fly og flere passasjerer er over. Leveringer av fly er skjøvet frem i tid. Det skal ta selskapet fra vekst til lønnsomhet.

Hittil i år har Norwegian-aksjen falt nesten 60 prosent. Etter et bunnivå sist uke, har kursen steget mer enn ti prosent. Tirsdag var oppgangen lenge på fem prosent, men falt litt tilbake og endte opp 2,7 prosent.

«Jeg er utålmodig»

Smedegaard vil bruke ekstra mye tid på selskapet så lenge det er usikkert om det kan levere et overskudd for inneværende år. Netto rentebærende gjeld var på over 60 milliarder kroner og egenkapitalen tre milliarder kroner ved utgangen av mars i år.

– Jeg vil bruke de neste ukene og månedene til å treffe folk i alle deler av selskapet, og basert på det vil jeg vende tilbake til styret og se om det er mer vi kan gjøre for å styrke økonomien.

– Hvor mye tid ser du for deg?

– De neste seks månedene tror jeg det vil kreve cirka to dager i uken i snitt, og kanskje mer om situasjonen krever det.

Han legger til:

– Selskapet er i en utfordrende situasjon rent finansielt, delvis grunnet forhold som har truffet selskapet utenfra. Jeg er utålmodig. Jeg vil se om vi kan øke farten noe i hvordan selskapet utvikler seg.

Håper å møte Boeing snart

Smedegaard startet karrieren i SAS' finansavdeling sent på 1980-tallet og rykket til topps i en annen del av flybransjen – som toppsjef for cateringselskapet Gategourmet rundt tusenårsskiftet. De siste 12 årene har han vært toppsjef i det danske rederiet DFDS, inntil han gikk av tidligere i måneden.

– Min karriere i USA, Sveits og Danmark har gitt meg en verktøykasse som jeg brukte med suksess i DFDS, sier han.

Dette er Smedegaards første styrelederverv i et stort nordisk børsselskap. For å ta vervet, fikk han en signeringsbonus på 1,5 millioner kroner, skrev DN for noen uker siden. I tillegg blir honoraret doblet til én million kroner årlig, hvorav halvparten kontant og halvparten i aksjer.

Eierne satset tre milliarder kroner i frisk kapital i mars. Omtrent samtidig ble alle Boeing 737 Max-fly parkert verden over, grunnet to fatale ulykker med flyet. Norwegian har 18 fly av denne typen og har varslet om ekstrakostnader på rundt 500 millioner kroner, basert på at flyet er tilbake i trafikk i august.

Niels Smedegaard (til høyre) overtar som styreformann i Norwegian. Her med Bjørn Kjos etter tirsdagens generalforsamling på Fornebu.
Niels Smedegaard (til høyre) overtar som styreformann i Norwegian. Her med Bjørn Kjos etter tirsdagens generalforsamling på Fornebu. (Foto: Per Thrana)

Boeing har sagt at 737 Max-flyet kan være i luften fra midten av juli.

– Onsdag vil jeg sitte ned med Bjørn (Kjos, red.anm.) og gå gjennom alle detaljer. Innen tre til fem uker håper jeg å ha et møte med Boeing om planene fremover, sier Smedegaard.

Det er uklart hvor mye av ekstrakostnadene som kan sendes videre til fabrikken.

– Boeing må være med og dele noe av denne smerten. Vi er i samme båt, og jeg vet at samtalene har vært gode. Når flyet er tilbake, er jeg sikker på at det blir det sikreste i verden å fly med, sier han.

Vil vente med å vurdere salg

Bjørn H. Kise, Bjørn Kjos' nærmeste forretningspartner, tok ikke gjenvalg som styreleder etter at vedtektene ble foreslått endret i vinter. Det er ikke lenger mulig å være både styreleder og leder for valgkomiteen. Kise fortsetter i valgkomiteen og har derfor stor makt over valg av styreleder.

Nils Bastiansen i Folketrygdfondet sier om valget av ny styreleder:

– Det skal være uavhengighet mellom styre og valgkomité, noe som nå reflekteres i innstillingen.

Den nye styrelederen ble kontaktet av hodejeger for noen uker siden.

– Så langt kjenner jeg Norwegian fra reiser alene og med familien og det jeg har rukket å lese i offentlig tilgjengelige dokumenter, sier Smedegaard.

Det siste året har luftfartsgruppen IAG, som blant annet eier British Airways, vurdert å kjøpe Norwegian, men kastet til slutt kortene i januar i år.

– Bør Norwegian bli del av en del av konsolideringen av flyselskaper i Europa?

– Ikke akkurat nå. I overskuelig fremtid, i hvert fall resten av 2019, bør vi ha fokus på egen balanse og skape en stabil, finansiell situasjon. Når tiden er inne, kan vi avgjøre om selskapet bør ta del i slike diskusjoner eller stå alene, sier Smedegaard.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.