Norwegians skjebne er fortsatt svært uviss etter kriseplanen selskapet la frem onsdag.

Styret har skissert en liste med tiltak for å omgjøre gjeld til egenkapital, og hente inn ny egenkapital midt under koronakrisen. NHH-professor Thore Johnsen sa fredag at det gjenstår å se om planen – helt eller delvis – er realistisk å gjennomføre.

Det meste av aksjonærenes verdier er uansett tapt.

Cirka 10.000 småaksjonærer

Den nettbaserte megleren Nordnet har cirka 10.000 småaksjonærer lastet med Norwegian-aksjer, og samlet utgjør det nest største eiergruppering i selskapet – etter statlige Folketrygdfondet.

Hver av de 10.000 kundene har i snitt Norwegian-aksjer for i underkant av 7000 kroner.

Norwegian har vært blant småaksjonærenes tre favorittaksjer, sammen med hydrogenselskapet Nel og biotekselskapet Softox.

– Norwegian har vært en folkeaksje, og antall kunder har vært ganske stabil de siste ukene og månedene, sier Nordnets investeringsøkonom Mads Johannesen.

Norwegian flyr bare noen få daglige avganger innenriks på oppdrag for staten i koronakrisen. Selskapet jobber med en plan for «Nye Norwegian» – og ikke alle deler av selskapet blir med videre. Her fra Bergen lufthavn.
Norwegian flyr bare noen få daglige avganger innenriks på oppdrag for staten i koronakrisen. Selskapet jobber med en plan for «Nye Norwegian» – og ikke alle deler av selskapet blir med videre. Her fra Bergen lufthavn. (Foto: Hanna Kristin Hjardar)

Nordnets kunder har hatt netto kjøp i Norwegian i mars og april – tross fallende kurser og beskjeden i mars om at Nordnet sa nei til lånefinansierte kjøp i aksjen.

De første dagene i april omsatte Nordnet-kunder for vel 76 millioner kroner i Norwegian, og netto kjøp var vel én million kroner. Børsen stengte klokken 13 onsdag før påske, og vel tre timer senere var Norwegians kriseplan klar.

Johannesen tror mange vil ut straks børs åpner på tirsdag.

– I og med at pakken nå er kjent, blir det fort til at mange vil kvitte seg med Norwegian-aksjer, sier han.

Håp om mer statsstøtte

– Hvorfor har vanlige folk lastet opp i aksjen til det siste?

– Mange hadde nok håpet på mer velvilje fra myndighetene for å redde Norwegian under krisen, slik SAS har fått det i Danmark og Sverige, sier Johannesen.

Norwegian har fått tilbud om en statlig garantiordning på inntil tre milliarder kroner, men må først oppfylle en rekke finansielle krav. Norwegian håpet også på krisehjelp i Sverige, men ble stengt ute fordi hovedkontoret ligger i Norge.

– Jeg tror det har vært et håp om at selskapet fikk lettere tilgang til statsstøtte, sier Johannesen.

Han har ikke lov til å gi konkrete investeringsråd:

– Når jeg er blitt spurt, har jeg sagt at det ikke krever mye innsikt for å se at Norwegian er et spekulativt veddemål.

Nå ser Nordnet på muligheten for å samle kundene som én investorgruppe og beskytte deres verdier, ved å stemme nei til et forslag om massiv konvertering av gjeld til egenkapital.

I spill: 77 milliarder kroner

Kriseplanen til Norwegian omfatter enorme summer, men ingen tilslutning fra kreditorer eller store aksjonærer og derfor er det umulig å si hvilke deler av planen som kan gjennomføres.

Å fly innenriks midt i koronakrisen: – Luften om bord skiftes ut 20 ganger på én time
Staten har bestilt noen daglig flyreiser fra de store flyselskapene for å knytte landet sammen. Opplevelsen er ikke som før.
01:58
Publisert:

Det er foreslått to tiltak for konvertering av inntil 44,5 milliarder kroner i gjeld:

  • Å konvertere fire obligasjonslån på nær 5,7 milliarder kroner. Forslaget krever tilslutning fra to tredjedeler av stemmene på et obligasjonseiermøte, og minst 50 prosent oppmøte.
  • Å konvertere inntil 39 milliarder kroner i leasingsforpliktelser på fly. Det er svært uvanlig at leasingaktører blir eiere i flyselskaper. Et alternativ kan være å selge unna fly, men etterspørselen er redusert som følge av koronakrisen og flyene er allerede spesialtilpasset for Norwegian.

Det foreslår å fylle på inntil 23 milliarder kroner i frisk egenkapital:

  • En rettet emisjon på inntil 400 millioner kroner mot utvalgte aksjonærer før 30. juni i år.
  • En emisjon for eksisterende og nye eiere på inntil 22,5 milliarder kroner (inklusive konvertering av gjeld) – ved utstedelse av aksjer for inntil 50 prosent av aksjekapitalen etter konvertering av gjeld.

I tillegg foreslås såkalte en hybridlån, en form for egenkapital, på inntil 10 milliarder kroner.

Totalt innebærer forslagene inntil 77 milliarder kroner som kan komme i spill.

Norwegians informasjonsdirektør Lasse-Sandaker-Nielsen vil ikke kommentere detaljene i planen, eller hvilke deler av selskapet som fortsetter etter krisen.

– Hva styret foreslår for å styrke Norwegian for fremtiden, og hva selskapet vil jobbe med de neste ukene, er beskrevet i meldingen vi sendte tidligere denne uken. Arbeidet med «Nye Norwegian» pågår for fullt internt og vil bli presentert når vi er klare for det, skriver han i en epost.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.