Norwegian mener at såkalt preclearance vil gi økt trafikkskaping, verdiskaping og arbeidsplasser, skriver Aftenposten. Konkurrenten SAS fastslår derimot at de hverken vil benytte seg av grensekontrollen eller være med på å dekke utgiftene for å etablere den. SAS får støtte av Barin, en forening for utenlandske flyselskaper i Norge.

Ordningen skal tilby reisende til USA å gjennomføre immigrasjonsprosessen på Gardermoen før de går om bord i flyet over Atlanteren. Oslo lufthavn har vært i kontakt med amerikanske myndigheter siden tidlig i vår for å se på mulighetene for å etablere en grensekontroll i Norge.

Skeptikerne hevder at ordningen kommer til å flytte køene fra USA til Norge, og at reisende fra Norge blir nødt til å betale dyrt for amerikanernes grensekontroll.

– Slik SAS og Barin opptrer, medvirker de bare til å ødelegge muligheten for at Oslo skal tiltrekke seg nye langruter, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik og viser blant annet til at Sverige arbeider for samme løsning for Arlanda flyplass.

Avinor har ikke tatt endelig stilling til om grensekontrollen skal etableres på Gardermoen som en del av utvidelsen av non Schengen-terminalen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.