Norsk Pilotforbund sier flyselskapene skulle hatt informasjon om programvaren som automatisk kan tvinge nesen nedover på Boeing 737 Max. Norsk Pilotforbund organiserer piloter fra både Danmark, Norge og Sverige.

737 Max er nå satt på bakken i hele verden etter de to flystyrtene i Indonesia og Etiopia.

Det er kritikkverdig at den amerikanske flyprodusenten Boeing ikke opplyste hverken flyselskaper eller piloter om de endrede egenskapene og Mcas-programvaren som ble innført med den siste utgaven av verdens gjennom tidene mest solgte passasjerfly; 737, skriver danske Ingeniøren.

Den nye programvaren kompenserer for at Boeing med Max-utgaven av 737 har flyttet motorene lenger frem på vingen. Det har ifølge Ingeniøren medført at de aerodynamiske egenskapene til 737 Max er blitt endret sammenlignet med forgjengerne.

- Det er veldig uheldig når flyprodusenter innfører ny design og systemer ved lansering av nye varianter uten å informere flyselskaper og piloter. Derfor er det kritikkverdig at Boeing anså det for unødvendig å informere og beskrive Mcas-systemet ved lanseringen av Boeing 737 Max, sier nestleder i Norsk Pilotforbund og Norwegian-pilot Ståle S. Idsøe til Ingeniøren.

Norwegian er det eneste flyselskapet i Skandinavia med Boeing 737 Max i flåten.

- Et dårlig stykke arbeid

Først etter flystyrten i Indonesia sendte Boeing informasjon til flyselskaper og piloter om Mcas-programvaren.

– Det er ingen tvil om at myndighetene har gjort et dårlig stykke arbeid i forbindelse med sertifiseringen av flyet. Nå må Boeing komme med en oppdatering og vise at den er god nok, og at det er mulig å koble ut Mcas-programvaren, sier Norwegian-pilot Idsøe til Ingeniøren.

Norsk Pilotforbunds tillit til Boeing er svekket på grunn av den manglende informasjonen om de nye egenskapene til 737 Max.

Norwegian understreker overfor Ingeniøren at selskapet ikke har rapportert om feil på sine 18 Max-fly.

I et åpent brev fra Boeings konsernsjef Dennis Muilenburg mandag poengterer han at Boeing sammen med myndighetene arbeider med nye tiltak for å forbedre sikkerheten til 737 Max-flyene.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos unnskyld på Twitter
01:17
Publisert: