Thomas A. Ramdahl har vært kommersiell direktør i Norwegian i nær fem år og en del av konsernledelsen til toppsjef Bjørn Kjos, men får nå en annen rolle i selskapet. Det erfarer DN fra kilder rundt selskapet. Endringene er ikke kommunisert utad, men Ramdahl er borte fra konsernledelsen på selskapets hjemmeside.

– Ramdahl har påtatt seg det kommersielle ansvaret for å lede det strategiske arbeidet med å styrke Norwegians rutenett i Europa, som utgjør den desidert største delen av våre flyvninger, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian om endringene.

Etter det DN forstår, har selskapet ønsket å styrke denne delen av virksomheten og Ramdahl har lang erfaring innen ruteplanlegging. Ramdahl beholder også ansvar for inntektsstyring i selskapet, som handler om å prise billetter og ekstrainntekter mest mulig optimalt. Han begynte i Norwegian i 2008 og jobbet før det i SAS og Braathens.

For øyeblikket er selskapet likevel uten én av de mest sentrale funksjonene i toppledelsen – kommersiell direktør – i tillegg til Bjørn Kjos (72), operativ direktør Asgeir Nyseth (61) og finansdirektør Geir Karlsen (53).

– Selskapet er godt i gang med rekrutteringen av ny kommersiell direktør, sier Sandaker-Nielsen.

DN har forsøkt å nå Ramdahl for en kommentar, men har ikke lyktes.

Selskapet gjør også noen andre endringer i ledelsen: Brede Huser (47), tidligere leder for fordelsprogrammet Reward, får i tillegg ansvaret for salg og marked, som var en del av oppgavene til kommersiell direktør.

I tillegg er to operative enheter ute av konsernledelsen: Leder Ole Christian Melhus (47) i Norwegian Air Argentina og leder Lennart Ceder i Norwegian UK.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.