I en pressemelding onsdag morgen skriver Norwegian at de gjør sitt ytterste for å ivareta kundene som er blitt berørt av at selskapets 18 Boeing-fly av typen 737 Max 8 er blitt tatt ut av drift.
– Norwegian har jobbet på spreng i hele natt for å finne løsninger for passasjerer som blir berørt av endringer i flyprogrammet. Status mandag morgen er at de aller fleste er blitt ivaretatt og vi jobber nå med å gi gode alternativer til noen hundre resterende passasjerer som skal reise til og fra norske flyplasser, skriver selskapet.
Passasjerer som er berørt, blir kontaktet direkte via sms.
Totalt har ti flyvninger blitt kansellert i, til eller fra Norge.
Slår sammen flyvninger
– Vi slår sammen flyvninger som betyr at de aller fleste som blir berørt får ny avgangstid samme dag. For detaljer om enkeltflyvninger oppfordrer vi til å sjekke «Er flyet i rute» på våre nettsider, skriver Norwegian.
De fleste flyselskaper globalt som har Max 8 fly har tatt disse ut av drift etter den fatale flystyrten i Etiopia i helgen, og en rekke land har stengt av luftrommet for disse flytypene. Norwegian valgte å gjøre det samme etter anbefalinger fra europeiske luftfartsmyndigheter.
Venter kompensasjon
Til Reuters sier Norwegian at de venter at Boeing kompenserer selskapet for tapte inntekter som følge av at flyene står på bakken.
– Vi forventer at Boeing tar denne regningen, sier Norwegian til Reuters, ifølge TDN Direkt.
Videre sier Norwegian at de ikke vil stanse selskapets ordre for Boeing 737 Max-fly.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.