I fjor vår varslet Norwegian-sjef Bjørn Kjos flere grep som skulle sikre at selskapet klarer seg på egne ben. Det skjedde i perioden da selskapet fikk inn frisk egenkapital fra eierne i mars i fjor og luftfartsgruppen IAG i London, som blant annet eier British Airways, like etter sa det ville by på Norwegian. Ett av de første grepene til Kjos var å vurdere salg eller børsnotering av fordelsprogrammet Reward.

– Vi holder alle muligheter åpne. Hvorvidt vi skal ta inn partnere, eller satse på en børsnotering, tar vi nå stilling til, sa Kjos til DN i mars i fjor.

Norwegian Reward ble skilt ut som heleid datterselskap for ett år siden. Like etter kom flere meglerhus med anslag på verdiene i fordelsprogrammet og friskest var Pareto Securities, som mente Reward kunne bli solgt for inntil ti milliarder kroner.

Ikke nevnt som salgsobjekt

Torsdag kom Norwegian med et omfattende prospekt i forbindelse med at selskapet henter tre milliarder kroner. Der må selskapet nevne alle vurderinger rundt for eksempel salg eller børsnotering av deler av virksomheten og det er regulert av verdipapirhandelloven.

Prospektet skal inneholde «de opplysninger som, avhengig av særlige forhold hos tilbyder og arten av de verdipapirer som tilbys, er nødvendig for at investorene skal kunne foreta en velfundert vurdering av utsteders økonomiske stilling og utsikter.»

Det står i et avsnitt om viktige hendelser i første kvartal i fjor at selskapet startet en strategisk vurdering av Reward-programmet. Men i listen over viktige planer fremover er ikke Reward nevnt med ett ord.

Analytiker Hans Jørgen Elnæs i konsulentselskapet Winair tror planene om å selge hele eller deler av Reward er lagt i skuffen.

– Ja, jeg vil tro selskapet ønsker å sitte på disse eiendelene fremover fordi det har en stor verdi for dem. Det gir dessuten flere strategiske muligheter i fremtiden, sier Elnæs, og legger til:

Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.
Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian. (Foto: Gunnar Lier)

– Selskapet har allerede en rekke planer for andre eiendeler fremover. Reward er noe man kan kapitalisere på fremover.

For eksempel har Norwegian sagt at det planlegger å selge en stor andel av flyene til et nytt selskap som det skal eie i samarbeid med en finansiell aktør i Asia, og det kan øke kapitalen med et milliardbeløp. En slik intensjonsavtale er nevnt i prospektet.

Den viktigste ideen bak Reward er å selge kundene «cash points» som kan veksles om i flybilletter.

Analysesjef Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets skriver i en epost:

«Først må Norwegian kunne fly, før man vurderer hva man eventuelt kan gjøre med Reward.»

Flere mulige kjøpere

Andre flyselskaper har tidligere solgt fordelsprogrammer med stor gevinst fordi medlemmene bruker fordelene aktivt – ofte i kombinasjon med et kredittkort.

I prospektet er Reward nevnt som én av fire sentrale virksomheter, i tillegg til «people & services», flyoperasjonen og finansiering av fly. Reward hadde ved årsskiftet 8,7 millioner medlemmer. Bank Norwegian har en avtale med flyselskapet i ti år frem til 2028 om at kundene kan opptjene «cash points» som kan veksles til flybilletter.

– Spesielt hvis Norwegian skulle inngå et strategisk samarbeid med et annet lavprisselskap som ikke har et eget fordelsprogram, kan Reward være viktig å ha med i diskusjonene, sier Elnæs.

Norwegian har ikke besvart henvendelser de siste dagene om fremtiden for Reward-programmet. Styreleder i Norwegian Reward var en periode i fjor Bjørn Kjos' sønn, Lars Ola Kjos, som også jobber med flyfinansiering i selskapet. Kort tid senere ble finansdirektør Geir Karlsen styreleder i Reward.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Skiboms kjøpte bygdas legekontor
Da moren håpet han skulle investere i en urban leilighet kjøpte Morten et gammelt legekontor i ei veiløs bygd.
02:09
Publisert: