Tidligere denne uken stemte kreditorene i Norwegian ja til redningsplanen for andre gang.

Onsdag morgen kommer det norske lavprisselskapet med nye detaljer rundt den forestående kapitalinnhentingen. Sentralt er at Norwegian nå vil ha muligheten til å hente enda mer penger - inntil seks milliarder kroner.

– Når emisjonsbeløpet nå endres til å ligge mellom 4,5 og 6 milliarder kroner, skyldes det flere forhold. Vi ønsker å ta en konservativ tilnærming i en tid hvor pandemien og reiserestriksjonene fortsatt skaper uforutsigbarhet. Vi må i vår planlegging ta hensyn til denne usikkerheten. Samtidig har vi også tatt hensyn til tilbakemeldinger fra investorer, samt dialogen med vårt styre, sier Norwegian-sjef Jacob Schram i en melding.

Tidligere har Norwegian indikert at det ville hente mellom 4,5-5,0 milliarder kroner.

Et knippe såkalte hjørnestensinvestorer har forpliktet seg til å tegne seg for - og vil få tildelt - aksjer for totalt 2,855 milliarder kroner i den forestående rettede emisjonen.

DN har tidligere skrevet at én investor skal ha tegnet seg for rundt én milliard kroner alene.

Har satt tegningskurs

Tegningskursen vil settes til maks 6,99 kroner, ifølge meldingen.

Ifølge onsdagens melding vil nye investorer som enten investerer i egenkapital og/eller hybridlån få rundt 70-75,7 prosent av aksjekapitalen etter restruktureringen, avhengig av hvor mye penger som hentes inn. Eksisterende aksjonærers originale aksjeinnehav vil utgjøre mellom 4,6-3,7 prosent av aksjekapitalen. Eksisterende aksjonærer får imidlertid tegningsretter i en tegningsrettsemisjon på opptil 400 millioner kroner. Dersom de bruker disse og deltar i emisjonen vil eksisterende eiere få en større andel av selskapet.

Tirsdag sluttet Norwegian-aksjen til 53,42 kroner.

Gjelden kraftig redusert

Norwegians finansdirektør Geir Karlsen sier gjelden i selskapet vil være redusert med mellom 62 og 65 milliarder kroner siden slutten av 2019. Flybestillinger i størrelsesorden 85 milliarder kroner er kansellert.

Samlet gjeld vil være mellom 16 og 20 milliarder kroner, hvorav seks til syv milliarder er knyttet til flyflåten, ifølge Karlsen.

Nåværende kreditorer skal også ha uttrykt interesse for å delta i kapitalinnhentingen med minst 1,8 milliarder kroner i hybridlån. Kapitalinnhentingen er ventet å starte 10. mai og vare frem til 26. mai.

Langt færre fly

Det var rett før påske at en irsk dommer sa ja til Norwegians redningsplan. For to dager siden sa også norsk domstol ja til planen etter at kreditorene hadde stemt ja til redningsplanen for andre gang.

Norwegian vil se langt slankere ut fremover. Flåten vil reduseres til rundt 50 fly på vei ut av pandemien, fra 140 fly før korona. Alle langdistanseflyene av typen Boeing 787 Dreamliner går ut av flåten. Det gjør også alle nye fly av typen Boeing 737 Max.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.