Torsdag la flyselskapet Norwegian frem sitt resultat for andre kvartal. Resultatet var betydelig preget av engangseffekter og rapporten var vanskelig å lese. Men analytikerne, og ikke minst investorene, er enige om at tallene var svake. Norwegian-aksjen faller kraftig på børsen torsdag, og er i skrivende stund ned 10,2 prosent. 

– Rapporten er utvilsomt på den svake siden, det er det ikke noe tvil om. Tallene i seg selv er mye svakere enn ventet, sier kredittanalytiker Øystein Bogfjellmo i SEB til DN.

– Utelukkende negativt 

Mens analytikerne hadde regnet med et brutto driftsresultat (ebitda) på 535 millioner kroner i andre kvartal viste Norwegian-rapporten et resultat på 59 millioner kroner. 

Les mer om Norwegians resultat her: Reddes av Bank Norwegian

Bogfjellmo mener Norwegians gjeld er mer illevarslende enn resultatet. 

– Det som er problemet, hvis en ser mer kredittspesifikt, er at det justerte gjeldsnivået i selskapet er veldig høyt og vil være økende i løpet av året, sier han. 

– Dette kombinert med lavere marginer og dårligere topplinje, vil selvfølgelig øke kredittrisikoen og gjøre at selskapet får en dårligere kredittkvalitet. Dette er utelukkende negativt, understreker Bogfjellmo. 

Belåning på 72 prosent 

I andre kvartal har Norwegian faset inn flere nye fly i flåten. Innen noen få år ser selskapet for seg å ha 42 Dreamliner-langdistansefly, kommer det frem i rapporten. Norwegian har i andre kvartal kvittet seg med Bank Norwegian-aksjer for 2,1 milliarder kroner, men eier fortsatt 17,5 prosent av banken. 

Selv om Norwegians gjeldsnivå er høyt, mener Bogfjellmo selskapet har mer å gå på. 

– Om en ser på verdien på den totale utestående gjelden mot verdien av flyflåten, verdien av eierandelen i Bank Norwegian og utestående forhåndsbetalinger, er belåningen på 72 prosent basert på våre estimater, sier Bogfjellmo.

Det gjør at det ikke nødvendigvis ser så ille ut for flyselskapet, mener kredittanalytikeren. 

– Dette gir de en finansiell fleksibilitet og en noe komfortabel situasjon, som gjør at de sannsynligvis kan skaffe seg nødvendig finansiering fremover, sier Bogfjellmo. 

Basert på tallene i rapporten for andre kvartal, mener han at flyselskapets kredittrisiko utvilsomt er økende. 

– Spørsmålet er hvordan de skal håndtere situasjonen fremover, men mest sannsynlig vil det bli dyrere for de å finansiere seg videre, sier Bogfjellmo. 

 Svakere guiding 

Flere analytikere var skuffet over Norwegians resultater torsdag, og viser til at høyere kostnader er hovedårsaken til de svake tallene. 

«Vi anser dette som en negativ rapport for Norwegian Air Shuttle, med betydelig svakere resultater og svakere guiding», skriver analytiker Ole Martin Westgaard i DNB Markets i en oppdatering.

Flyselskapet tar ned sine utsikter for produksjonsvekst (ASK) i 2017 til 25 prosent, fra tidligere 30 prosent. Samtidig ventes en enhetskostnad på rundt 0,42 kroner i 2017, mens selskapet tidligere har sett for seg en enhetskostnad på mellom 0,39 og 0,40 kroner.

«Etter våre estimater vil endringen i kostnadsguidingen få en negativ effekt på resultat per aksje på 15 kroner, hvorav 11 kroner ble realisert i andre kvartal», skriver Pareto ifølge nyhetsbyrået TDN Finans.(Vilkår)

Båtkaptein Vedum: Skal du imponere med båt, kjør sakte inn i havna
Som ung ville Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum imponere på en dame, det endte med båthavari. I partilederens sommerparadis Mjøsa lader Vedum opp til valgkamp.
02:15
Publisert: