Lavprisflyselskapet smeller til med et resultat før skatt på over en milliard kroner i tredje kvartal, men innleie av fly og kompensasjon til forsinkede passasjerer kostet Norwegian dyrt.

I tredje kvartal omsatte Norwegian for vel 10 milliarder kroner, opp fra 8,3 milliarder i samme kvartal året før. Dette er ny rekord i et kvartal.

Resultatet før skatt endte på 1,351 milliarder kroner – langt lavere enn analytikerne forventet.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos opplyser at Norwegian har hatt betydelige ekstra kostnader til innleie av fly og kompensasjon til forsinkede passasjerer som påvirker resultatet kraftig.

– Utviklingen fremover ser dog bra ut både i form av billettsalg både på godt etablerte og nye ruter, sier Kjos.

Fyllingsgraden økte til 92 prosent. Utviklingen har vært jevnt god i alle markeder der Norwegian har virksomhet, med særlig stor vekst i USA og Spania, heter det i en melding fra flyselskapet.

Tredje kvartal var preget av sterk internasjonal passasjervekst og fulle fly, samt flåtevekst og -fornyelse. Totalt reiste 9,8 millioner passasjerer med Norwegian, en økning på 14 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Norwegian har en sterk likviditet med en kontantbeholdning på 5,6 milliarder kroner.

– Vår globale strategi er i ferd med å sette seg

– Jeg er godt fornøyd med både passasjerveksten og fyllingsgraden dette kvartalet. I løpet av våre 15 år i luften har nærmere 210 millioner vist oss tillit og reist med oss. Stadig flere reisende fra USA, Spania og andre deler av verden bidrar til den sterke veksten. Det viser at vår globale strategi er i ferd med å sette seg, sier Bjørn Kjos.

Analytikerne forventet et resultat før skatt på 1,998 milliarder kroner, av en omsetning på 10,129 milliarder.

Det viser gjennomsnittet av estimater som Inquiry Financial har hentet inn for TDN Finans blant syv analytikere.

Norwegians leasingkostnader stiger til 1.189 millioner kroner, fra 848 millioner i fjorårskvartalet.

Selskapet hadde tilleggsinntekter (ancillary revenues) på 153 kroner per passasjer i kvartalet, mot 139 kroner i fjorårskvartalet. Tilleggsinntektene var ventet til 136 kroner per passasjer.

I løpet av kvartalet har Norwegian startet 14 nye interkontinentale ruter, med blant annet Singapore, Denver og Seattle som nye destinasjoner på kartet. Konsernets britiske datterselskap, Norwegian Air UK, fikk amerikansk flytillatelse og et samarbeid med Easyjet ble lansert.

Vil gi klarsignal til Norwegians Argentina-satsing

Torsdag ble det også kjent at argentinske luftfartsmyndigheter (ANAC) anbefaler 153 ruter for Norwegian Air Argentinas innenlandske og utenlandske virksomhet.

I løpet av noen dager vil landets transportdepartement utstede et dekret som bringer Norwegian Air Argentina et viktig skritt nærmere målet om å begynne kommersielle flyvninger i regionen.

Klare for Øst- og Sørøst-Asia

I flere år har Norwegian-sjef Bjørn Kjos (71) planlagt neste steg på langdistanse etter fire år med kraftig vekst i Nord-Amerika.

– Vi har en lang liste med destinasjoner i Øst- og Sørøst-Asia vi vil fly til. Og vi er klare, sa Kjos til DN tidligere denne måneden.

Men erkerivalen SAS har enerett i Skandinavia til å fly over russisk luftrom i Sibir, ifølge en over 60 år gammel avtale. Norge vil at to selskaper skal få like rettigheter, men forhandlinger om en ny avtale mellom de skandinaviske landene og Russland er blitt forsinket i nesten ett år.

Planene om nye flyruter til Kina og Japan kan dermed bli skjøvet ett år frem i tid – til 2019.

Norwegian(Vilkår)

Krangler med varaordfører om hyttekjøp
Bjørn Waatwik har brukt åtte år på rettssaker etter at han kjøpte hytte av varaordføreren.
01:09
Publisert: