Denne uken ble håpet på nytt tent for flyselskapet Norwegian og toppsjef Bjørn Kjos' ønske om å få tilgang til den såkalte «Sibir-korridoren» i Russland. Det ville gi tilgang til luftområdet som er raskeste veien til Øst- og Sørøst-Asia.
Konkurrenten SAS har i dag skandinavisk enerett til å fly over Russland på reiser østover, men Norwegian og norske myndigheter har arbeidet for at også Norwegian skal få denne muligheten.
Fikk nei
Etter at norske og russiske transportmyndigheter møttes denne uken i Oslo, er det imidlertid klart at Norwegian fortsatt må fly omveien rundt luftrommet i Sibir.
Forhandlingene ble avsluttet sent torsdag ettermiddag, og fortsatt har SAS enerett som skandinavisk flyselskap til å fly over russisk luftrom i Asia. Norwegian var med som observatør under forhandlingene.
– Vi er skuffet over at norske myndigheter ikke har gjort mer for å sikre et norsk selskap samme rettigheter som et svensk til å fly raskeste veien til Kina, Sør-Korea og Japan, og at nye norske arbeidsplasser og verdiskaping i turistnæringen tilsynelatende ikke er høyere på dagsordenen, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.
SAS var også til stede som observatør under forhandlingene, men henviser til departementet for en kommentar.
I juni
Det er Norge som har ledet den skandinaviske delegasjonen i møtene med Russland om en ny avtale. Forhandlingene om en ny luftfartsavtale er nesten ett år på overtid.
- Det er riktig at vi ikke kom til noen enighet om å gi et selskap til flyrettigheter over Sibir, men diskusjonene om å videreutvikle luftfartsrelasjonene mellom de skandinaviske landene og Russland vil etter planen fortsette i juni neste år, skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i en uttalelse. (Vilkår)