Verdens mest punktlige flyselskap er Panama-selskapet Copa Airlines, ifølge en fersk analyse fra reisestatistikkselskapet OAG.

Latviske AirBaltic er også i teten. Litt lenger ned på topplisten ligger selskaper som KLM og Qatar Airways. (Saken fortsetter under tabellene)

Hverken SAS eller Norwegian er på listen – og begge hadde langt flere forsinkelser i fjor enn året før. Faktisk var et av fire fly forsinket i 2018 hos både SAS og Norwegian. Men SAS endte knepent foran Norwegian, med 75,3 prosent punktlige avganger mot 74,6 prosent hos Norwegian.

Falt fra topplister

For SAS ligger det likevel dramatikk i tallene. Det at punktligheten falt fra 80,9 prosent i 2017 til 75,3 prosent i fjor, første til at selskapet falt ut av flere topplister:

  • Topp-ti-listen over alle europeiske flyselskaper
  • Topp-ti-listen over verdens største flyselskaper

På listen over de største selskapene ligger SAS nå på 11. plass, slått av blant andre British Airways, American Airlines og United Airlines.

«Både SAS og Lufthansa har sett en nedgang i OTP (on-time performance, eller punktlighet, red.anm.), og tilsvarende fall på rankingene», kommenterer analyseselskapet OAG i sin rapport for 2018, som bemerker at det har vært et turbulent år for flere europeiske flyselskaper og flyplasser.

Punktlige flyreiser er i rapporten alle avganger som ankommer eller har avgang maksimalt 15 minutter etter timeplanen.

«Ikke et tilfredsstillende år»

Da SAS fikk 80,9 prosent punktlighet i 2017-kåringen, uttalte pressesjef Knut Morten Johansen dette til Aftenposten:

– Vi er fornøyd med å være i verdenstoppen. Her har vi vært siden 2007. Æren for dette går til de ansatte i alle ledd i selskapet.

– Dere er ikke lenger i verdenstoppen?

– 2018 var definitivt ikke et tilfredsstillende år for oss. SAS har vært på punktlighetstoppen i Europa i over ti år gjennomgående. Det er de kravene vi setter til oss selv, og det er det våre kunder skal kunne forvente, sier Johansen.

Han forteller snøtunge vintermåneder ikke ga noen god start på året, men at problemene var størst i sommermånedene.

– De som var på reise i sommer ble rammet av mange forsinkelser og kanselleringer, som ble godt reflektert i media.

Bakteppet var streiker og aksjoner blant deler av personellet som styrer lufttrafikken i Europa.

– Dette ga en dominoeffekt som blant annet førte til at det ble mangel på crew da arbeidstider gikk ut, og lovpålagte hviletider slo inn. Normalt vil vi kunne overføre berørte passasjerer til andre fly og avganger, men midtsommers var flyene fulle og alternativene få, sier Johansen.

– På slutten av året kom vi oss tilbake nærmere der vi kjenner oss selv igjen, i toppsjiktet.

Flyselskapet har nå jobbet i månedsvis for å snu den dårlige statistikken.

– Etter sommeren satte vi oss ned, med grundige evalueringer, som har gjort at vi har iverksatt en serie tiltak på både kort og lag sikt. Det er ikke et arbeid som er avsluttet. Luftfart handler jo mye om logistikk og vi har gått inn og snudd hver stein for å komme tilbake på toppen. De ansatte skal berømmes når vi får dette tilbake på skinnene.

Falt på lavpris-liste

Norwegian falt fra 78,6 prosent punktlighet i 2017 til 74,6 i 2018. I tillegg til at Norwegian ble slått av erkekonkurrenten Sas på hjemmebane, falt selskapet også fra 12. til 18. plass på den internasjonale listen, slått av selskaper som Azul, Sky Airline, Thai AirAsia og Virgin America.

Den markante nedgangen i punktlighet føyer seg til rekken av tunge nyheter for Norwegian. De siste månedene har selskapet slitt med å fylle flyene, og inntektsnivået har falt. Svekket egenkapital har gjort at analytikere har spådd at Norwegian snart kan være i brudd med låneforpliktelser.

Det skjer etter at selskapet må bokføre papirtap på kjøp av drivstoff til høyere priser enn dagens, på grunn av oljeprisnedgangen, og på aksjene i Bank Norwegian, etter børsfall. På toppen av det hele står et Norwegian-fly strandet i Iran med sanksjonstrøbbel.

– Det er helt klart at punktligheten ikke er tilfredsstillende. Det er derfor noe vi fokuserer veldig på, og vi har helt klart tenkt til å bli bedre, sier Andreas Hjørnholm, presseansvarlig i Norwegian.

– En av grunnene er at Norwegian har vokst mye på store internasjonale flyplasser, hvor trafikken er tett, og det er lett at det oppstår forsinkelser. I tillegg er generelt været en utfordring, særlig snøen i Norge og Sverige.

Kan dere love å bli flinkere i 2019?

– Man kan aldri spå om fremtiden, men jeg forventer det. Det er vi nødt til. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik samler du bonuspoeng raskt
Tore Dyrseth har brukt flere år på optimalisere innsamlingen av bonuspoeng. Her er hans tips på under ett minutt.
00:57
Publisert: